Hundägare lever längre

Förutom det uppenbara att hundägare är ett glatt folk. I en artikel i Aftonblandet så står det: "Forskare kommit fram till att hundägare har 24% lägre risk för en för tidig död".Detta låter ju toppen - jag med två hundar borde få dubbla den %:en - så att jag kan leva läääänge! 
 
Det står också att: "Samtidigt tror många kardiologer att fördelarna för hälsan är så stora att de faktiskt skulle kunna skriva ut ett recept på att skaffa hund till sina patienter, om de tror att de skulle kunna ta hand om dem". Vilken tur att både mina och Jockes föräldrar fåt träffa våra hundar ofta...då kanske några av dessa % stjälper över på dom också. 
 
 
Jag kan bara själv se en massa hälsoföredelar med att ha just en hund. Genom att du har en hund så är du ute och motionerar genom hundpromenaderna - än de som inte har hund. När man har hund (helst när jag bodde i Järved), så såg man nästan inte till en enda människa under de dagar när vädret var sämre. Men, så fort solen tittade fram (eller blev varmare ute)....ja, då kom de krypandes ur sina varma hem. Jag skulle tro att det inte är många människor som är ute och går i spöregn eller snöstorm - om du inte är en hundägare förstås. (Läs här fördelarna med just promeander).
 
 
I en artikel från Doktorn så står det att: "Vi vet att social isolering och ensamhet är en stark riskfaktor för sämre hälsa och tidigare död. Tidigare studier har visat att hundägare upplever mindre social isolering och har mer interaktion med andra människor, säger Tove Fall, veterinär och professor i molekylär epidemiologi vid institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala universitet som lett studien". Jag kan bara gå tillbaka till mig själv när Izabell var liten och bodde varannan vecka hos pappa. Jag kände mig aldrig ensammen dessa veckor utan henne - just på grund av att jag hade mina älskade hundar.
 
I en artikel från Hälsoliv så skriver dom att även ras har betydelse - jakthundar är bättre och bidrar men änu mer positiva egenskaper gällade vår dödlighet. Kan detta bero på att de är mer ute i skog och mark om man har en jakthund? Men, jag har lite svårt att tro på detta faktiskt. Jag, tror att även om du inte har en jakthund....så kommer du att minska riskren av att dö för tidigt i hjärt,- eller kärlsjukdomar.
 
Den glädje en hund sprider i ett hem....den är obetalbar. Tänk, så många gånger jag har fått skratta eller dra på munnen av de hundar jag haft genom mina 40 år som hundägare. Kan man annat än att le åt dessa två sötnosar.
 
 
Så med andra ord GRATTIS till er alla lyckliga hundägare där ute i vårt avlånga land....GRATTIS.