Hörseltest och överläkare...

Idag har jag en tid på öronmottagningen. Först blir det en hörseltest utöver det vanliga och sedan ska jag få prata med överläkaren om provresultaten på min hörselkontroll.
 
 
Hörsetestet tog 1 timma att göra - det var vanlig knapptryckning när jag hörde ljud + ett slags diadem med en kloss på som ska sättas direkt mot skallbenet. När jag hade på mig detta diadem så fick jag även ha på mig hörlurarna....på det ena örat. Det var fullt upp med att försöka hålla allt på plast och inte röra mig en enda milimeter. Sedan fick jag ta på mig hörlurana igen och denna gång upprepa ord som en förinspelad mansröst sa. Det kunde låta ungeför så här: "- Nu hör du ordet Pussa...då ska jag säga Pussa". Jag fick med all säkerthet upprepa minst tjugo ord på varje öra och när detta var slut fick jag göra om hela proceduren...men, med brus i bakgrunden. När detta var klart kom det en annan kvinna in i rummet som skulle testa mina muskler inne i örat. Jag fick då öropluggar instoppade i öronen och det uppstod ett litet vakum...sedan började det pipa i olika frekevenser. Den högsta frekvensen gjorde riktigt ont i öronen - så högt var det. Jisses....
 
 
När detta test var slut så var det bara att gå och sätta sig utanför överläkarens kontor och vänta på att bli inkallad. Han kollade mina öron och han sa att de såg fina ut och inga ärrbildningar som han kunde se. Han kollade tidigare hörselprov och menade att jag nu legat relativt still i min hörselnedsättning under en längre tid. Han tyckte inte att jag ska operera mitt öra.....han tyckte att jag hörde för bra för det. Höra bra...jag? Han trodde med all säkerhet att jag led av en sjukdom som kallas för Otoskleros. Vad betyder då detta?
 
Otoskleros (enligt 1177) "Otoskleros är en sjukdom i benen i mellanörat som påverkar benkapseln. Den leder till att hörselbenen mjuknar. Det gör att benen som leder ljud in i örat inte fungerar som de ska. Bland annat kan stigbygeln i örat fastna och inte förmedla ljudimpulser lika bra. Det innebär att du får en hörselnedsättning, som beror på att ljudet inte når hörselorganet i örat.

Otoskleros kan komma på det ena örat eller båda. Hörselnedsättningen påverkar framför allt de låga tonområdena. Orsaken är okänd. Cirka en procent av befolkningen får den, kvinnor dubbelt så ofta som män. Hörselnedsättningen kan utlösas om du blir gravid eller om du äter p-piller.

Du kan behöva en operation om du har otoskleros. Ibland måste du opereras mer än en gång. Vid operationen tas delar av de förbenade områdena bort och ersätts med en liten protes. Efter operationen får nio av tio bättre hörsel. Ibland hjälper en hörapparat så bra att du inte behöver opereras.

Otoskleros kan också ge tinnitus. Men alla med otoskleros har inte tinnitus".

Min hörselnedsättning dokumenterades redan när jag var på sexårskontroll - så för mig var det ingen gaviditet som utlöste detta. Men, kanske försämrades hörseln mer då - men, det är inegt som jag tänkt på.

 (Bilden kommer från denna sida)
 
När man läser biverkningarna som kan uppstå efter en operation...ja, då är jag faktiskt glad att inte få en sådan operation - inte nu i allafall. Biverkningarna man kan få är: förädrad smakupplevele eller metallsmak i munnen, hörseln kan försämrar, enstaka fall med dövhet, ostadighet och yrsel, ansiktsförlamning och eventeullet få tinnitus. Överläkaren jag var till sa att benplattan man borrar i kan också ge upphov till bullerskador i örat. Så nu i efterhand så känns det ganska skönt att jag klarar mig riktigt bra med min blåa fina hörapparat - som enbart kan ge hörselgångseksem.
 
När jag skulle gå till bilen efter allt var klart på sjukhuset så spåregnade det ute. Naturligtvis så har jag min bil parkerad långt bort från entrén....det var bara att försäka springa det.
 
 
Nu åker jag till Järved för att hämta hundarna...sedna åker vi hem!