Ensammen hemma...

Måste nu lägga på ett kol....för att träna både Maya och Kira att vara ensammen hemma. Det är ju så att jag ska börja jobba 2-skift istället för nattskift....högst ofrivilligt skall noteras. Genom detta så behöver hundarna nu lära sig på allvar att vara ensammen hemma några timmar varannan vecka. De veckor jag kommer att jobba förmiddags så kommer hundarna vara hemma hos mina föräldrar. De kommer annars att få vara ensamma alldeles för länge...ca 7 timmar - och det går ju inte. Eftermiddagsveckorna kommer de att vara ensamma "bara" 3 timmar....så det funkar ju. Tänk, så enkelt allt var ändå med nattskift....då behövde jag inte tänka på dessa saker som ensamhetsträning. Men, det klart...att vara ensammen hemma är ju trots allt ett måste - men, på något sätt så har vi klarat av detta ändå.
 
 
Nu till träningen! Vi har konstaterat att Maya inte kan vara på ett större utrymme när hon är ensammen hemma. Hon springer från fönstret i köket till fönstret i vardagsrummet och tillbaka igen...om och om igen. Genom att hon gör detta så stressar hon upp sig totalt. Kira hon tycker det bara är roligt att springa efter Maya när hon håller på....hon ser de hela mer som en lek. Vi har nu testat att stänga av in till kök och vardags rum....och de få "bara" vara nere i hallen + hela övervåningen. De gånger vi tidigare testat det så har Maya sprungit upp och Kira lagt sig i en av hundbäddarna i hallen.
 
 
Idag så åkte vi iväg till återvinningsstationen som ligger ca 10 minuter ifrån där vi bor. Med andra ord så fick de vara ensamma hemma denna gång i ca 30 minuter. De stod båda två nere i hallen när vi kom hem och öppnade dörren och de var inte flåsiga/strassade....så på det hela taget så verkar det gått bra. Jag skulle så gärna vilja filma mina töser när de är ensamma för att få se var de egentligen gör. Ligger de ner och sover eller springer de upp och ner i trappen?
 
Hur fixar era hundar att vara ensamma hemma och begränsar ni också deras utrymme?