Kreativitet minskar stress

Har nyss läst några artiklar på nätet att kreativitet minskar stressnivån.....det har jag vetat länge. Detta är exakt det som händer med mig när jag "pysslar"....jag blir lugn och tillfreds med livet. När jag sätter mig mig framför mitt pysselbord så blir jag så uppslukad av det jag håller på med så att timmarna bara flyger fram.
 
I Kurera så står det bland annat så här: "Oavsett om du är en etablerad konstnär eller ritar streckgubbar kan konstutövande väsentligt reducera halterna av stresshormonet kortisol i kroppen. I studien medverkade 39 vuxna, från 18 till 59 år, som fick en 45 minuter lång lektion, kortisolnivåerna mättes före och efter. Forskarna fann att kortisolnivåerna sänktes hos hela 75 procent av deltagarnas under de 45 minuter som de ägnade sig åt skapande verksamhet".
 
 (Bilden kommer från denna sida)
 
 
I Företagande.se så står det detta - 20 saker om kreativt tänkande:
 
1. Sömn är fantastiskt bra för kreativiteten. Hjärnan bearbetar information när vi sover.
 

2. Kreativa människor har visat sig hantera stress bättre än andra tack vare kreativa lösningar och ett mer öppet förhållningssätt till stress.

3. Kreativa människor kräver en högre emotionell stimulans i vardagen.

4. Du är som mest kreativ när du är ledig.

5. Kreativa människor lever oftast i ögonblicket.

6. Kreativa människor kan ofta vara själviska, problematiska och/eller arbetsnarkomaner.

7. Kreativa människor kan bromsas av grupparbete.

8. Ingenting dödar kreativitet lika effektivt som stress.

9. Minnet och kreativiteten går hand i hand. Det kreativa tänkandet utgår ifrån det vi känner till allra bäst - det förflutna.

10. Dyslexi är vanligt bland kreativa människor.

11. Svaga sociala band är gynnsamt för kreativiteten.

12. Kreativa människor är ofta neurotiska.

13. Kreativa jobb skapar stress - moment 22(se #8). Vi talar om konsten att vara kreativ på beställning, trots att kreativiteten inte vill kontrolleras.

14. Det kreativa tänkandet fungerar bättre i långvariga relationer.

15. Traditionsbrytande miljöer som stökiga skrivbord och liknande är gynnsamt för kreativiteten.

16. Digitaliseringen försämrar människors generella kreativitetsnivå. En enklare tillvaro = kreativa lösningar blir överflödiga.

17. Uthållighet har ingenting med kreativitet att göra...

18. ...men det har sarkasm, tristess och träning.

19. Kreativa personer kan bli ledare, men de får oftast kämpa lite hårdare för att klara helhetsansvaret. Man kallar ibland kreativa ledare för fattiga ledare.

20. Sympati och social känslighet är dunderhonung för kreativiteten.

(Bilden kommer från denna sida)
 
I Creative section står det: "Människan är mycket kreativ. Hon föds med en vilja att utvecklas och skapa; bygga och göra fint i sin omgivning. Man ser det tydligast hos barn, denna oförställda kreativitet, när de skapar saker av nästan allting. De studerar maten på sina tallrikar och målar bilder i köttfärssåsen innan de äter upp den. De bankar på kastruller för att skapa ljud och de känner sig fram i livet genom att smaka, lukta och känna på allt som kommer i deras väg. De vill hela tiden testa nya sätt att skapa på. Skapande är helande, det märker man så fort man sätter igång, och det är synd att inte fler har insett detta". 
 
Jag älskar att pyssla - allt möjligt håller jag på med.....allt från drömfångare, måla på stenar, måla på trä, fixa fotoalbum, måla tavlor, måla på horn och knäppa kort m.m. Nu har jag fått för mig att prova göra olika dörrkransar....och jag har hur många olika idér som helst. Mycket av min inspiration kommer från Pinterest - där finns det hur många kreativa människor och där kan man få hur många underbara tips som helst. Det jag nu skulle önska mig är ett alldels eget rum som jag kan ha mina grejer och inte behöva vara orolig för att få målafärg på golvet. För det är en sak som är säkert...när jag använde målarfärger - då får allt färg....inklusive mig själv!
 
Jag älskar färger - i alla dess former!