Överviktiga hundar...

Jag har själv en överviktig hund....hon la på sig rejält (1 kg), bra precis 1 år efter kastreringen. Vikten kröp sakta men säkert på henne och genom att hon är en hund med päls så såg jag det inte så tidigt som jag borde. Men, nu går hon på diet och jag har redan lyckats få ner henne 0,4 kg. Jag har tigare haft en överviktig hund, detta var en hane som också la på sig vikt efter kastrering (men han var 11 år gammal då). Förutom de kastrerade hundarna, så har ingen av alla de hundar jag haft varit överviktiga....
 
Men, det verkar som om de flesta hundar i Sverige är överviktiga pågrund av helt andra saker...tex massor med mat, många godisbitar och lite motion.
 
Agria Djurförsökringar skriver detta: "Övervikt hos hundar är ett enormt hälsohot som kan ge upphov till kroniska sjukdomar och förkorta livet. Minst 30% av alla hudar lider av övervikt, troligen fler". De menar också att du kan undvika övervikt om du gör dessa tre saker: "Dosera lagom mängd hundfoder. Ge aldrig hunden sötsaker och matrester. Rejäl dos motion som anpassas efter hundens storlek - cykla, spring, promenera".
 
I Göteborgsposten så står det att: "Överviktiga husdjur blir deprimerade". Det låter ju inte heller så bra...
 
Hur vet man då om sin hund är överviktig eller inte.....jag har två knep som jag lärt mig. Det ena är att känna på hundens höftben. Är det en djup grop mellan höftbenen är hunden på tok för mager. Är det en liten försäkningen mellan höftbenen så har hunden normalt hull. Känner du inte höftbenen ja, då är de på tok för tjock. Här sitter höftbenen på min lilla Kira...jag har pek,- och långfingrarna på hennes höftben och det är alltså mellanrummet/gropen mellan dessa fingrar som avgör hundens hull. Detta har jag gjort på alla mina hundar och det har fungerat klockrent....
 
 
Jag har också fått lära mig (alldeles nyss), att man även kan göra på detta vis....fast då känner man på hundens revben. (Det är Jocke som fått agera handmodell).
 
Om hundens revbens känns som på bilden nedan....då är de alldeles för mager (man drar fingret över konogarna).
 
 
Det kan kännas så här om hunden är alldeles för tjock när du drar fingrarna över deras revben. Nu har han vänt på sin hand och känner drar med fingrarna längs efter insidans (motsvarande av knogarna). Så med andra ord....något mitt emellan är alltså perfekt.
 
 
Jag vet ju själv hur det känns i kroppen när man är överviktig....så varför ska inte hunden känna exakt samma sak? Håll koll på era hundar och ge dem inte så mycket godis (jag ger godis till mina hundar i träningssyfte). Du kan enkelt ta hundens egna foderkulor och använda som godis. Man tar alltså från hundens vanliga dagsranson - det måste jag börja med. Tex om hunden ska äta 3 dl torrfoder (om dagen), men du tar 1/2 dl till träningsgodis - ja, då ska hunden bara ha 2 1/2 dl torrfoder till mat...för den har ju fått en del av sitt foderintag redan.
 
Ta hand om era hundar.....och håll koll på deras vikt - det är lättare att stoppa i tid än att de ska få kroppsliga problem och bli deprimerade. Det är riktigt skrämmande att över 30% av Sveriges hundar är överviktiga....och jag har en av dem. Men, inte länge till - det lovar jag er!