Kira - öronkoll hos veterinären

Idag har Kira en tid hos veterinären på Smådjurskliniken i Sund (Örnsköldsvik) klockan 07:30. Hon har kliat sig i höger öra en tid och nu när det kommer att bli semestertider och allt så tänkte vi kolla upp detta på henne. Nu åker vi....Kiras pärm är såklart med och Kira verkar taggad och glad att äntligen få hjälp med sitt kliande öra.
 
Framme i Sund och hos veterinären....självklart så följer Maya med in som moraliskt stöd.
 
Nu har veterinären kollat i båda Kiras öron och hon tyckte att båda öronen var rena och fina, men det fanns lite mer "öronvax" i det vänstra och i det högra som hon har haft problem med var mer svullet. Hon tog prover på båda öronen och ska gå och kolla i microskåp för att se vad det vi har att göra med....så att det inte är några parasiter...huvva. Vi kom fram till att hon har mer öronvax i det vänstra troligast beror på att jag inte använt Otodine öronrens på det örat (bara på det högra). Nu väntar vi på att hon ska komma tillbaka med provsvaren...
 
Provsvaren visade sig vara en jästsvamp "Otitis externa" - en öroninflammation helt enkelt. I Kiras högra öra var det lite svullet, men annars så örat riktigt fint ut (båda två). Hon sa att om man rycker hår i öronen så kan de bli ett microskopiskt sår som en jästsvamp kan få fäste i. Detta har jag aldrig hört förut, men hon tyckte att jag skulle droppa kortisondroppar i örat när jag ryckt hår.  
 
Veterinären.nu så beskriver de detta så här: "Inflammation i öronen är vanligt hos hund. Vanligen menar man inflammation i ytterörat (otitis externa, extern otit, ibland bara otit) när man pratar om öroninflammation men även mellanörat och innerörat kan drabbas. Denna artikel handlar bara om inflamamtion i ytterörat." Orsaken till detta beskriver de så här: "Inflammationer orsakas framför allt av bakterier och svamp (jästsvamp) men för att inflammationen ska uppstå behövs ofta en utlösande orsak. Hos många raser är boven i dramat tunga hängande öron som stänger in luft i hörselgången och skapar en varm, fuktig miljö som är rena drivbänken för bakterier och svamp. Ibland är det färträngningar i hörselgången som orsakar miljön. Vissa raser har dessutom problem med rikligt med pälsväxt i hörselgången som gör att sekret fastnar och samlas i stor mängd."
 
Nu väntar vi på att apoteket skall öppna - och det är så himla bra att apoteket finns bara på andra sidan parkeringen utanför veterinären. Jag och hundarna passade på att ta oss en liten promenad på ca 15 minuter.
 
Detta är dropparna som Kira fick utskrivet....2-4 droppar två gånger om dagen i 2 dagar och sedan 2-4 droppar 1 gång om dagen i ca 7 dagar. Vi kom fram att jag skulle skippa öronrensen (som annars också skall göras i samband med denna kortisonkur). Jag berättade för henne att jag upplever det som om Kira skakar ännu mer på huvudet och kliar sig mer frekvent efter jag använt öronrensen och det ett bra tag efteråt. Hon sa att hon kan vara extra känslig mot den så vi skulle skippa den och komma på återbesök igen den 22 juli klockan 13:15. Hoppas att allt lagt sig och att svullnaden då gått ner....
 
Hemma igen och ingen är gladare än Kira....hahaha. Veterinären är inte så roligt kan jag tänka mig - vem tycker det är roligt att gå till doktorn....
 
Nu har Kira fått sina första droppar av kortison och hon gillar det INTE. Det känns nog lite otäckt att få blöta droppar rakt ner i örat kan jag tänka mig...och dropparna ska hon ha i båda sina öron.
 
Nu känns det så bra att jag äntligen kollat upp hennes kliande öra....stackars liten. Jag vet ju själv hur jobbigt det kan vara med att ha en öroninflammation.
 
Jo.....en sak som är säkert - det är inte billigt att gå till veterinären. Detta kalas gick på 1 265 kronor....pust!