Skogen botar stress...

En ny forskning (kurera.se) har kommit fram till att skogen botar stress + att som de kallar det för "Skogsbad" kan bli en ny behandlingsmetod just mot stress. Jag kan skriva under på det att skogen lugnar själen och man laddar sina batterier - men istället för att kasta ut en massa pengar på forskning så hade de ju bara kunnat ringa hem till mig...hahhaah.
 
 
Skogsbaden som de kallar det betyder att du ska "bada" i sinnesintryck och detta kommer ursprungligen ifrån Asien. Dessa skogsbad ska visst kunna sänka pulsen, blodtrycket, kortisolnivåerna i saliven och genom detta så sänks automatiskt även stressnivån i kroppen.
 
 
Skogsbaden ska även stärka ditt immunförsvar och öka mängden antioxidanter. Forskningen har även visat på att högt blodtrycket förbättrades och kolpatienter mådde bättre - även typ 2-diabetes visade att upprepade skogsbad sänkte deras blodsockernivå. Dessa skogsbad är även bra för de som lider av utmattningssyndrom.
 
 
Allra bäst är de när man sitter i sin ensamhet och bara lyssnar och njuter av stillhet, ljud och lukter - det är min egen erfarenhet. Men, jag tror att de stämmer in på de allra flesta...eller vad tror ni?
 
 
Tänk dig den dag som läkaren skriver ut ett recept på skogsbad till dig.....betydligt bättre än att stoppa i sig en massa piller av olika slag. Jag tänker att de flesta som är stressade bor i storstäder och inte en skog så långt ögat kan nå. Vi som nästan bor i skogen....vi är lugnare på något sätt. Vi i norr pratar till och med långsammare...hahahha. Känner ju bara själv hur stressad jag blir så fort man kommer till en storstad....alla intryck kan ju göra en snurrig. Nä, tacka vet jag lugnet i skogen och i sällskap med sina hundar.
 
 
I Femina står det att naturen botar stress och de menar att naturen är ett kraftfullt läkemedel mot stress och utbrändhet. Inte för att jag lider utav stress eller utbrändhet, men att man blir lugn i kropp och själ det kan jag verkligen skriva under på. Om man inte har någon möjlighet att komma ut i skogen så kan det räcka gott och väl med en mysig trädgård. De säger att det är tystnaden som läker vår kropp och själ. Våran kropp och sinnen har betydligt lättare att bearbeta de intryck vi får i naturen...tex blommor och naturliga mönster på träd och även solens skuggspel. Detta är så mycket lättare än att bearbeta folksamlingar, neonskyltar, sociala medier och bullrande trafik. När du är ute i skogen eller i en vacker trädgård så kommer din hjärna få vila ifrån intryck som annars stör den.
 
 
Den gröna skirheten i skogen gör människan gott.....det kanske är därför som jag tycker så mycket om grönt.
 
Beskrivning av vad naturterapi och skogsterapi hittade jag på Herbalista och de säger detta:
 
Naturterapi
"Naturterapi handlar i det stora hela om att reglera nervsystemet. När vi befinner oss i naturen dämpas vår stress, vi får ny kraft och blir piggare och det allmänna välbefinnandet ökar. Efter bara femton minuter i skogen kan forskarna mäta en sänkning av ett högt blodtryck och efter en dag i skogen med skogsterapi, kunde forskarna mäta att blodtryckets sänkande kraft höll i sig under de följande fem dagarna. Fantastiskt, inte sant? Varför är inte skogen full av folk kan man undra?"
 
Skogsterapi:
"Skogsterapi handlar om att vistas i skogen, att “bada” i dess grönska och att medvetet ta in skogen. Vilken skogsterapi passar dig bäst? Det beror på varje person och dess smak och behov. En långt stund i skogen, en kort promenad eller en stund i en park? Ja det bestämmer du själv. Kanske du sätter dig på en vacker plats i skogen och avnjuter ett gott te från din termos? Eller befinner du dig vid en sjö och bara blickar ut över sjön och naturen? Eller kanske lägger du dig på en filt i skogen och blickar upp mot trädkronorna och den stjärnklara himlen? Gör det som du tycker mest om och det som känns bäst för dig!"
 
 
 Att få gå i skogen när det är vinter....ja, det ger mig lika mycket energi - helst en solig dag!
 
 
Så ut i skogen mer er.....så ska ni få se hur stressen försvinner och energin kommer tillbaka i ett nafs!
 
#1 - - Wifeey:

Vilket fint inlägg du har skrivit
Ja skogen gör så otroligt mycket när man inte mår bra, älskar att gå i skogen
dock är skogen så långt här ifrån då vi bor mitt i citysmeten
Skogen är som balsam för min själ
Så lyx dig att du har så nära till den vackra naturen

Riktigt fina bilder du har tagit

kram

Svar: Tack 😀. Ja, skogen är som balsam för själen....en riktig vitaminkick. 💖
CARINA WESTIN