Kycklinggryta....Slow Cooker

Nytt recept i Slow Cookern.....denna gång ska det bli en kycklinggryta som jag ska servera ris till.
 
Ingredienser:
 
700-800 gr kycklingfilé
2 gula lökar
3 st vitlöksklyftor
2 dl kycklingbuljong eller 2 dl rödvin
(200 gr champinjoner)
1 pkt bacon
1 brk körsbärstomater
1/2 röd chili
Timjan
Basilika
Salt
Peppar
 
 
Gör så här:
Hacka lök, vitlök och chili (hade bara chilipulver).
 
 
Skär champinjonerna (hade inga hemma) i kvartar, strimla baconet och skär kycklingen i munsbitar. 
 
 
Bryn kycklingen i olja tillsammans med lök, vitlök, chili, champinjoner och bacon. Salta och peppra.
 
 
Lägg sedan över detta i slow cookern och häll över buljung/vin eller tomater. Jag använde rödvin.....som ni kanske förstår utav bilden nedan.
 
 
Tillaga på låg effekt i 7 timmar.
 
 
När allt är klart smaka av med salt och peppar och tillsätt basilika och timjan innan servering (helst färsk).
 
 
Det blev lite torrt utan sås till.....så jag gjorde en sås utav skyn som fanns i slow cookern. Hällde bara i lite grädde och maizena....och vips bidde det en sås.
 
 
Denna maträtt blev helt ok och man kände verkligen vinsmaken.....den kommer jag nog göra fler gånger, men då ska jag tillsätta redning i slow cookern ca 1 timma innan det är klart.