Ögeltjärn

När jag, min mamma och hundarna åkte hem från Gullviks Havsbad (se det inlägget här), så passerade vi en skylt efter vägens om det stog Ögeltjärnsberget/Naturreservat på. Vi bestämde oss då helt sonika att åka in där för att titta på vad det kunde vara. Vi åkte en liten bit in efter en grusväg innan vi kom fram till en helt ok parkering....
 
 
Det var knappt 1 km till Ögeltjärnen...så vi bestämde oss för att ta en sakta promenad dit. Det var så mysigt och stigen...eller vägen kan man kanske kalla den var täckt av träflis. Det var mjukt och skönt att gå där och det var så öppet i skogen med alla dess tallar - det var vackert. Genom att vi kunde se så pass långt bort så vågade jag släppa lös hundarna en stund så att de fick springa av sig lite.
 
 
Framme vid Ögeltjärnen och hundarna hann dit långt före oss....hahaha. Det var riktigt fint och vackert där med fina bord alldeles intill tjärnen + att det fanns grillplats, vindskydd och utedass (som var riktigt fräscht). Trollsländorna hoovrade över tjärnen i massor - men, ack så svårt att få någon på bild...det var inte stilla en sekund. Tänk, om vi hade planerat lite bättre jag och min mamma - ja, då hade vi natruligtvis tagit med oss lite fika i en ryggsäck + vatten till hundarna. Men, vi skulle ju bara gå en liten promenad...egentligen på ett helt annat ställe från början.
 
 
Hit måste jag bara ta med mig Jocke någon gång och då ta med oss fika och gå ända upp på Ögeltjärnsberget....det var så vackert vid tjärnen och inte alls långt att gå heller. Det passar bra när man inte vill vara ute och promenera en hel dag...utan bara göra en liten utflykt. Har sett bilder från Ögeltjärnsberget och den verkar ha en riktigt vacker utsikt därifrån.
 
På väg hem stannade vi till på en affär för att köpa med oss varsin macka....för nu hade vi hunnit bli hungriga. Vi åkte sedan hem till mamma för att fika och hundarna fick sitt välförtjänta vatten...
 
 
Nu ligger mina små töser och sussar så sött - en i vår säng och en i en korg under skrivbordet jag just nu sitter vid.