Hörapparat

Idag klockan 08:15 har jag äntligen en tid hos örondoktorn här i Ö-vik. Detta har jag nu gått och väntat på i över 1 1/2 år...så nu äntligen får jag göra en riktig hörselkontroll. Men, först åke jag ut med hundarna till mina föräldrar...jag vet ju inte hur lång tid detta komemr att ta.
 
Framme på sjukhuset i strålande sol....det är redan skönt ute och klockan är bara 08:00.
 
 
Nu ska jag bara hitta rätt - jag ska till våning tre....öron, näsa, hals.
 
 
Jag blev hämtad av en supergullig tjej som ska göra min hörselkontroll. Hon sa att hon hade hittat ett papper på mig från en tidigare hörselkontroll från 2006. Hon sa att detta skulle bli intressant att sedan jämföra hur jag hör idag mot för 13 år sedan. In i det det lilla båset och nu ska det tryckas för glatta livet....
 
 
Efter kontrollen så gick vi in till ett annat rum och hon visade mig vart hon trodde att mitt fel låg och visade även hörselprovet. Mitt problem sitter troligast i mellanörat och att något ben inne där i örat (troligast stigbygeln) har fått något fel redan vid min födsel. Bilden visar ytterörat, mellanörat och innerörat där snäckan sitter.
 
 
Hörselprovets resultat - det var nästintill exakt likt som för 13 år sedan....och det var ju superbra. Den blå kurvan är mitt vänstra öra och den röda kurvan är mitt högra öra. Det syns ju tydligt att hörseln på mitt högra öra inte alls är bra...
 
Hon frågade om jag fått erbjudande om en operation tidigare. Jag sa att det hade jag fått när jag var ca 18 år, men då sa läkaren att det var 50/50 chans att det skulle bli bra (det fanns en risk att jag kunde bli helt döv). Hon sa att hon skulle skicka en remiss till röntgen till mig så att en gång för alla få reda exakt på vilket fel jag har i mitt högra mellanöra.  Hon sa också att det kanske går att operera och att kirugerna här i Ö-vik är superduktiga....änu en operation i framtiden för mig då kanske. Jag har just nu tre operationer som jag hoppas på - knä, brock och nu örat. Det är konstigt kan man tycka att ingen under alla dessa år gjort en ordentlig koll på vad mitt problem är...första gången de upptäckte att jag inte hörde som jag skulle var på min 6-års kontroll...alltså en herrans massa år sedan. Men, som allt annat....bättre sent än aldrig!
 
 
Hon tyckte att jag trots remiss till öronläkaren så skulle jag testa en hörapparat ändå. Jisses, så fina hörapparaterna är nu för tiden....så små och nätta och i en massa färger. Jag ska nu få testa en hörapparat i några veckor och jag fick en grå på prov. Men, om jag får en på riktigt så vill jag nog ha en röd eller blå....hahahah.
 
Hon provade ut den på mig och startade den. Men, oj så allt lät konstigt....en sådan otroligt konstigt känsla. Vänsterörat känns som om den är fullproppad med bomull och det låter som om jag pratar i en plåtburk. Öronläkaren sa att det kommer att ta minst 1-2 veckor innan min hjärna programmerats om att jag nu hör på båda öronen. Min hjärna har i över 50 år kompenserat hörseln med den "friska" örat...så det kommer att ta en liten stund. Allt hörs så extremt högt just nu....det är kanske såhär ett friskt öra ska höra. Jag har ju inget att jämföra med genom att jag har ett medfött fel....intressant och konstigt - allt på samma gång.
 
 
Så här ser öronapparaten ut på mig....den syns knappt.
 
 
Jag hör allt.....så tydligt. Varje steg på gruset som ligger på asfalten känns som om ljudet är 1 cm från örat istället från fötternas steg....allt hörs så tydligt. Men, det jobbiga är bomulls känslan i vänster öra (som om man hade lock för örat) och det burkiga känslan när jag pratar. Jag har fått lov att sänka volymen på tv:en när jag kom hem - från 12 till 8....hahah. Jisses!
 
Det ska bli spännande om jag kommer att sluta att säga: VA!
 
#1 - - Maria Otterborg:

Hej! Vad skönt att du äntligen fick komma intill en öronläkare efter jätte lång väntan, bättre sent än aldrig.. Vad bra hjälpmedel det finns, hoppas du hör bättre nu. Framtiden visar om det blir op i ditt öra, det ger sig. Lycka till nu!! /Maria

Svar: Ja, det har varit en lång väntan....men, nu har jag en bakom örat. Allt känns fortfarande ovant, alla ljud är så höga.
CARINA WESTIN