Näthat....

Jag har funderat mycket på detta....detta med näthat! Varför finns det människor som slänger ur sig spydiga kommentarer när någon ställer en fråga?
 
Jag kommer att koncentrera mig på en grupp som heter HUNDAR på facebook. Jag menar att alla som är med i den gruppen älskar väl sina hundar över allt annat...eller? Varför ska de annars vara med? Det klart...det kan ju vara sådana där nät-troll som hoppar mellan olika grupper och sprider sitt hat bakom ett tangentbord.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Samtidigt så har vi ju något som kallas yttrandfrihet - att man har rätt att ha en åsikt och samtidigt kunna säga den högt. Men, samtidigt får man inte kränka eller förtala andra människor...det är en svår lina att balansera på tycker jag. Det finns ALLTID någon som blir kränkt....än vad man säger! När man skriver något i denna grupp HUNDAR på facebook, så måste man kunna sortera och välja vad man vill och inte vill läsa. Alla har rätt till sin åsikt, men det klart.....det svider som bara attan.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Jag kommer ihåg en bild jag la upp på denna grupp....en bild från i slutat av augusti 2017, när jag och Jocke var med Maya på hundtorpet. Jag var så glad över att Maya var så tuff och vågade testa på de olika hindren - men att bilden skulle ge sådant ramaskri bland hundfolket hade jag aldrig kunnat ana. Enligt denna bild så var det många som trodde att jag tränade henne i agility....en valp på 4 1/2 månad gammal. Det gäller också att formulera sina inlägg så att det inte kan bli missförstånd.....detta är ett sådant. Texten jag skrev till denna bild var: "Första gången ute på Agilitybanan med lilla Maya (4 1/2 månad). Det gick över förväntan bra....duktig liten tös!"
 
De skrev bland annat: Du får inte träna agility förrän hunden är 1 år, hoppa inte med hunden den kan få fel på höfterna, vid den åldern ska hunden inte ens få gå i trappor m.m.
 
Jag tog väldigt illa upp av dessa kommentaren....jag ville ju bara visa ur duktig och orädd min hund var och självklart tränar jag inte en sådan liten valp i agility....men, det kan ju inte de som läser inlägget veta. Men, som sagt det gäller att man tänker efter vilka påhopp man kan få innan man publicerar en bild eller text - det finns ALLTID någon som missuppfattar, har en annan åsikt än du själv, vet bäst....de kommer alltid att finnas. 
 
 
När man läser i olika trådar i denna grupp HUNDAR så finns det alltid någon spydig kommentar. Det har gått så långt att det är hundägare som skriver i sin text att påhopp undanbedes...så vanligt har det blivit alltså! Det är så sjukt....har du inget snällt att skriva...håll då käften!
 
Det finns många inlägg om just munkorg till hundar och det visas bilder och ställs frågor om vilken munkorg som är bäst osv. Men, där kommer det alltid förståsigpåare som menar att låt hunden äta det som finns...låt bara bli att pussa den sedan. Eller som denna person skiver.....lär hunden att inte äta allt den hittar ute. Bakgrunden till alla dessa munkorgstrådar är att det finns IDIOTER i södra delen av ladet som lägger ut matrester med gift/glas/rakblad i så att hundarna blir allvarligt sjuka. Men, som sagt....den som ställde frågan från början hade ju inte skrivit det på en gång....så då blir det påhopp. Det gäller att vara ÖVERTYDLIG när man gör ett inlägg.....
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Men samtidigt måste vi ju värna om yttrandefriheten i vårt land, men det finns otroligt många lättkränkta människor också och det är så himla svårt att kunna formulera sig i en text så att mottagaren eller avsändaren försåt exakt vad du menar. De ser ju bara texten, inte dina tankar bakom liksom! Jag undrar just nu i denna stund hur många som kommer att missuppfatta eller läsa mellan raderna av detta blogginlägg....hahhaa. Det finns säkert massor.....är jag rädd!
 
Jag kan skriva hur mycket som helst i detta ämne.....men, det kommer alltid (tyvärr) att finnas människor som ser saker på ett helt annat sätt än du själv gör + att det finns alltid olika tolkningar av en enkelt text att helt enkelt läsa mellan raderna. Vad menas egentligen med att läsa mellan raderna? Så här står de på sidan Larare.at: "Att läsa mellan raderna (inferensläsning) är en teknik som anses nödvändig för att man ska ha god läsförståelse. Men vad menas egentligen med att läsa mellan raderna? Att läsa mellan raderna är en tolkning av en händelse eller situation som finns i en text. Tolkning kräver att man för det första förstår situationen och sätter in det som sägs (uttalandet) i rätt sammanhang". 
 
Nä....ni kanske förstår (eller inte) vad jag menar med detta inlägg: Kort och gott - tänk på vad du skriver, var övertydlig, ta inte åt dig av elaka kommentarer, yttrandefriheten måste vi värna om, nät-troll finns överallt, tolkningar av text är från ett personligt perspektiv, alla har olika saker/erfarenheter i sin "ryggsäck", kan du inte skriva något snäll.....va då tyst!
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Jo, en sakt till.....detta läser jag titt som tätt på olika pudelsidor på Facebook: " - Ursäkta bilden på den skitiga/toviga/oklippta hunden.....vi ska bada den snart!" Sluta med det! Alla som har en pudel kan relatera till detta.....så det är abslout ingenting att be om ursäkt för. Eller kan det vara så att "oklippta" hundar får negativ kritik av läsarna? Det hoppas jag verkligen inte att det är. Alla som har klippraser vet att pälsen växer....eller hur? Men, det kart...visst är det roligare att lägga ut en bild när hunden är nybadad/nyklippt och tovfri än tvärtom.....men, jag tror att begreppet tvärtom är mer förekommande....eller vad tror ni?
 
Love an Peace and understanding...och var snäll mot varandra där ute i cybervälrden!!!!
 
(Bilden kommer från denna sida)