Raka nos, tassar & svans

Jag vet att många har olika sätt att raka sin pudel....men så här gör jag. Rätt eller fel är upp till dig! Jag vet att endel tycker att man ska raka som ett U vid halsen ....men, jag tycker ett V är mycket snyggare. Men, som sagt var....smaken är ju olika!
 
Nu börjar vi lektionen...hahahah! Jo, det beror också på vilket håll du rakar nosen....medhårs längre päls och mothårs kortare päls. Jag rakar mothårs på Maya....men än så länge så rakar jag medhårs på Kira. Kommer nog snart raka henne också mothårs....då slipper man raka så ofta - smart va! Båda mina vovvar agerar modell.....hahahah.
 
Nosen
 
När man rakar nosen så är det viktigt att man inte rakar för högt upp mellan ögonen på hunden. En riktmärke jag har är att raka precis där ögonen börjar....eller som en linje mellan ögonvråna. Hoppas ni förstår...
 
 
 
Sedan så rakar jag en rak linje från ögats ytterkant mot örat...ni ser kanske linjen på denna bild nedan.
 
 
Jag rakar även bort pälsen som är på örats innerkant.....det är lite svårt att förklara. Men på bilden ovan så ser ni det brun/röda tofsen som är närmast rakapparaten....det tar jag alltså bort. Jag tycker att på detta vis så öppnar jag upp örat lite så det blir mer luftigt....och luftigt är ju bara bra på hängöron.
 
 
Halsen rakar jag som sagt var som ett V...snett ner från örat sett. Det är rätt enkelt på en black & tan pudel....då rakar jag helt enkelt bara bort den brun/röda pälsen. Men, jag får se när Kira blir större hur hennes tan teckning ser ut på halsen.
 
 
Vid läppen på en pudel så finns det ett veck....för att komma åt pälsen som växer där så drar jag ut läppen så att det blir sträckt. Naturligtvis inte så hårt så att hunden gör sig illa....
 
 
Svansen
 
När jag rakar svansroten så tar jag inte bort så mycket utav pälsen...ca 3 cm tar jag bort på Mayas svans och naturligtvis mindre på Kiras genom att hela hon är mindre.
 
 
Jag rakar alltid också bort all päls som sticker ut över svanstippen....svansen behöver inte se längre ut än vad den är.
 
 
 
Tassarna
 
Tassarna rakar jag också mothårs...jag tycker det är så mycket enklare att få bort all päls då. Jag rakar lite längre än tårna börjar...se bilden nedan. Jag rakar också mellan tårna...det är lite trixigt, men med en mindre rakapparat så går det mycket enklare.
 
 
På baksidan tassen rakas också pälsen bort...precis ovanför den bakre trampdynan. Jag tar bara rakapparaten och rakar rakt in mot benet....åh, så svårt det var att förklara.
 
 
Mellan trampdynorna är det lite svårare att raka...men trycker man lätt på tassens ovansida så öppnas tassen så att du lättare kommer åt. Detta gör man för att inte hunden ska ha en massa päls där som håller fukten...de kan annars lätt få våtexem där.
 
 
Jag glömde knäppa kort på "typpan"....där rakar jag också bort det mesta av pälsen. Men, jag låter en liten kisstofs vara kvar. Maya blir annars så irriterad om jag tar bort allt på henne. På Kira får jag helt enkelt se när det är dags att raka henne där. Jag brukar också raka bort pälsen på magen (där de har lite päls) och lite på insidan av låren....
 
Efter rakningen så blir det alltid något gott och oftast så får de gå ut och kissa efteråt och busa lite.
 
 
Jag hoppas ni fattar vad jag menar....det är lättare sagt än gjort att förklara så att ni ska förstå. För mig själv så är det klockrent...hahah.