En förmiddag i Kiras liv...

Kira väckte mig 05:30 i morse....hon var kiss och bajsnödig. Det var bara att kliva upp och gilla läget...pust. När vi kommer in igen efter uträttat ärende så är hon fenomenal på att snabbt sno min ena toffel (och ibland båda två) och springa snabbt iväg med den till vardagsrummet.
 
 
Sedan fixar jag i ordning frukost till oss alla tre tjejer (husse ligger fortfarande och sover). Efter frukost blir det bus....och åter bus.
 
 
Efter en stund slår John Blund till med full kraft och hon somnar i soffan. Men, jag fattar inte hur det är med hennes sovstil....hon verkar tycka det är skönast med ett hängande huvud. Det ser otroligt obekvämt ut, men rättar jag till henne så ligger hon på samma sätt bara efter en liten stund igen.
 
 
Efter vilostunden så måste hon gå ut på gården och kissa.....duktigt tjej. Hon är näst intill rumsren nu och hon sätter sig vid ytterdörren när hon vill gå ut....eller så springer hon oroligt omkring inne - och då vet vi att hon ska ut snabbt. Men, än vågar vi inte släppa vår koll på henne till 100% ännu på hennes rumsrenhet. Det kan gå snabbt ibland...hahha + att hon sätter sig vid ytterdörren som vi inte ser från vardagsrummet. Stenkoll gäller ännu...helst om vi åker hem till andra hus/lägenheter som hon inte är van vid än.
 
Sammanlagt under denna period vi har haft henne hemma hos oss så har hon kissat inne ca 5 gånger och bajsat lika många gånger....det tycker jag är riktigt bra gjort av oss och henne såklart. Hon är ju trots allt bara 12 veckor gammal...
 
 
Nu blir det koppelträning...och det går bättre och bättre. Men, hon vill gärna ha kopplet i munnen när hon går. Idag var hon riktigt duktig....så jag känner mig nöjd med dagens koppelträning. Hon skötte sig med bravur...trots att Maya sprang omkring henne lös. Denna övning måste vi göra varje dag nu framöver....öva, öva och åter öva. Ibland kan hon trilskas lite om kopplet blir sträckt och hon inte får gå dit hon vill...men som sagt var övning och åter övning.
 
 
Inkallning....ett otroligt viktigt moment som hunden måste kunna. Det tränade vi på idag också en kort stund. Men, det klart...när matte har torkat älgkött i fickan....då kommer man som ett skott. Det är lite svårt att träna när man har en hund till som kan det kommandot redan...men, draghjälp är ju inte heller fel ibland. Tack Maya!
 
 
Sitt kan hon hur bra som helst inomhus, men utomhus måste vi träna mer. Hon satte sig efter en stund...så nu vet hon att man kan sitta på kommando utomhus också...hahha.
 
 
Idag blir det nog ingen mer träning....trots att klockan bara är 10:10. Men, de kommandon vi har tränat på är sitt, kom (hit), ligg och jag har smygstartat med kommandot stanna och varsågod. Det absolut viktigaste en hund bör kunna är just sitt, ligg, hit, stanna och nej. Nej, det kan hon också....hahah. Men, ett annat kommando som jag också tycker är superviktigt det är kommandot varsågod. De får INTE hoppa ur bilen, husbilen eller ytterdörren innan jag säger det kommandot. För det kan så snabbt hända en olycka om hunden tränger sig ut i full fart så fort ytterdörren, husbilsdörren eller bagageluckan öppnas. Jag har redan fått ta tag i Kira när hon fösökte hoppa ut ur buren i bilen så fort jag öppnade luckan...hon blev lite spak, men hellre det än en överkörd hund. Förhoppningsvis så gör hon inte om det igen....
 
Ha en bra dag....och träna på med era vovvar!