Hundens tassar...

Jag har många gånger funderat över hur hunden klarar av att vara ute i kylan med sina tassar....utan att det verkar bekomma dem så mycket. Visst, om det är riktigt, riktigt kallt så kan de liksom stelna/krampa till och sedan hoppa på tre ben en stund. Men, att gå ifrån den varma inomhusmiljön ut till den bistra vintern...ja, hur fungerar det egenligen?
 
 
I denna artikel från Svenska Kennelklubben så står de ungefär så här: "I vinter väglag så är den största boven egentligen vägsaltet...och att just detta fräter på hundens trampdynor. Vet man om att man varit ute med hunden där det finns just vägsalt så ska man torka/duscha av tassarna när man kommer hem. Att isklumpar fastnar i pälsen mellan trampdynorna kan man lätt åtgärda med att klippa bort pälsen där. Jag rakar min pudel mellan trampdynorna och jag märker genast stor skilnad på isklumparnas mängd mot de gånger hon har mycket päls där. Men, det står även att trampdynorna sällan drabbas av förfrysningar..."
 
Hur är då hundens tassar uppbyggda? Enliget denna sida så står det detta: "Trampdyna (torus) är beteckningen för en hårlös kudde på fotsulan hos djur med tassar. Den består av bindväv och fettvävnad och finns till exempel hos insektsätare, gnagare och rovdjur, men även hos kameler och elefanter. Trampdynans kuddlika form kommer av dess tjocka lager förhornad överhud". Med andra ord så klarar hundens tassar kylan betydligt bättre än människans fötter...hahhah. 
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Jag har aldrig haft skor på mina hundar...och kommer heller inte att gör det. Jag bor i norra delen av Sverige och där saltas det inte lika flitigt på vägarna som söderut i landet. Jag kan förstå de draghundar som har på sig skor när de springer på isig snö och skare - de kan lätt skära sig på vassa snökanter. Jag ser även mer och mer människor som har skor på sina hundar...är de en modefluga mån tro? Hundar har aldrig haft skor på sig förr.....eller? Jag har haft en slags sko på någon hund jag haft tidigare, när han hade skadat en klo - men, då hade han även skon på sig inomhus och den såg mer ut som en mockasin.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
I denna artikel i Leva med hundar så står det mycket självklara saker: "Nu är det riktigt kallt på många ställen runt om i landet. Minusgrader, snö, skare, grus och vägsalt kan göra hundens tassarna känsliga och torra. Det kan bildas sprickor i trampdynorna som gör väldigt ont, speciellt om det kommer vägsalt i sprickorna".
 
Ibland brukar jag smörja in hundens tassar med en fet (giftfri) salva....men, bara om jag ser att det finns sprickor eller ser torra ut. Det finns också de som smörjer in hundens tassar en stund innan de går ut med dem i kylan - för att de ska ge ett litet extra skydd för tassarna. Bäst att smörja in tassarna är strax före de får ett gott och smarrigt ben att tugga på. De har en tendens att slicka i sig fettet...eller springa runt och göra avtryck överallt i huset/lägenheten och med ett ben så ligger de troligast stilla en stund iallafall...
 
Apoteket finns det ett litet utbud på just tassalva...men, tassalvor finns också att köpa i vanliga djuraffärer. Jag brukar använda mig av försvarets egna hudsalva....och den fungerar hur bra som helst. T
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Summa summarum så hundens tassar uppbyggda med kuddar som har ett tjockt lager förhornad överhud. Vägsaltet kan ställa till med problem genom att tassarna torkar ut och spricker, då gör det ont för hunden att få salt in i sprickorna - så det är viktigt att du sköljer bort saltet när du kommer hem från promenaden. Smörj in de torra och spruckna tassarna med en fet salva och låt hunden tugga på ett ben medan salvan torkar in i tramdynan. Om du inte orkar tvätta av tassarna eller om du har en hund som verkligen inte klarar av kylan...ja, köp då skor till den....problemet löst på ett enkelt sätt. Nu ska bara hunden lära sig gå i sina nya skor...och det är en historia i sig. Har hunden mycket hår mellan trampdynorna så kan det även vara smart att ta bort denna päls....då slipper man att det ska fasta isklumpar där.
 
Hur sköter ni era hundars tassar under vinterhalvåret?