Stimulera din hund under promenaderna...

Har haft en fundering på hur jag kan göra promenaderna roligare för Maya (min hund) och samtidigt göra mig själv mer intressant än alla lukter och djur som finns runt omkring. Jag vill att hon ska tycka det är så roligt att gå tillsammans med mig och inte helt strunta vem som håller i kopplet längt bak. Jag vill att jag ska gå ut med henne och inte hon med mig....om ni fattar vad jahg menar....hahaha!
 
 
Internet.....japp...där finns nog många olika svar! Den information jag hittade på "nätet" var detta.....
 
Att bryta sina invända rutiner och promenadrundor gör hunden glad.....nya dofter gör den mera alert på sin omgivning!
 
 
Göm godis....alltid ett populärt tilltag. Det spelar nästan ingen roll alls var du är eller vilken årtsid det är - hundar kan hitta godis/mat på en grön gräsmatta, bland gulnande höstlöv eller varför inte i snön....nosen fungerar alla årstider. En hund är gjort för aktivitet.....och hundar behöver få lösa olika problem. Du kan också ta en kotte i skogen och hålla den i din hand en stund (till och med spotta på den), så att den får din lukt. Lägg ut den sedan och låt hunden söka reda på just den kotten igen....det är bara fantasin som sätter gränser.
 
Gör något helt oväntat.....som att tex springa åt andra hållet - det sätter fart på hunden också! Och hunden kommer att bli mera uppmärksam på dig....för den vet ju inte när du kommer att göra denna manöver nästa gång....full koll.
 
Att lägga spår är en stor stimulans för hunden....den är ju gjort för att använda sin nos....detta tyckte verkligen Maya var superskoj.
 
 
Under promenaden kan du stanna och göra olika lydnadsövningar innan man fortsätter promenaden. Du kan stanna och låta hunden sitta, ligga, krypa eller gå fot. Ett bra tips är också att alltid ha med sig något som hunden verkligen gillar....som godis eller en favoritleksak - som belöning eller bara allmän lek.
 
 
Du kan också "låtsas" tappa något under promenaden och säg ett kommandoord eller oops....och när hunden reagerar på det du tappat så beröm den supermycket. Om du vill försvåra detta så kan du gå en bit till efter du råkat tappa "saken" och säga oops och vända om och leta reda på "saken" igen.....beröm såklart när hunden hittat den. Detta gör att hunden blir mer uppmärksam på dig.....du kan ju råka tappa något igen och igen....
 
Kurragömma är också en grej som brukar uppskattas av hunden, men då behöver man nästan vara två. En som håller i hunden och en som springer och gömmer sig....
 
På denna sida - Underbara hund så finns det en mängder av de olika sakerna jag redan tagit upp....
 
Jag har läst någonstans att.....En lycklig hund är en trött hund!
 
Nu blev jag sugen på att gå en promenad och råka tappa något, lägga viltspår, kasta ut godis bland löven som björken tappat eller bara låta hunden själv få bestämma vart den ska gå (som han beskriver i videoklippet nedan).
 
 
I morgon är det en ny dag med nya utmaningar.....längtar!
 
#1 - - Wifeey:

Gör samma, hoppas folk tar efter din video. Fler hundar behöver den friheten mer än vad 98 % av alla hundar får :D

En blogg jag kommer att följa, din!

Svar: Tack, vad glad jag blir :)
CARINA WESTIN