Promenad till sjön...

Det är sol och 13 grader varmt ute idag....helt underbart med andra ord! Jag, Jocke och Maya bestämde oss för att gå ner till Täfteåsjön. Det var så häftigt när solen sken på den ännu våta vägbanan....
 
 
Vi gick även förbi några hästar så Maya fick vara i kopplet ett tag till - vet inte om det är ström på banden och ingen av oss vågar testa heller.
 
 
Nu är vi nere vid Täfteåsjön och nu få Maya äntligen springa lös....det är verkligen en stor lyx att få ha en badstrand så nära där man bor. Det enda stora nackdelen är att svanarna/gåsarna också tycker om denna lilla strand. Det var fågelskit nästan överallt....suck!
 
 
Av någon underlig anledning så sprang Maya rakt ut i vattnet.....jag fick lov att ropa på henne och då fick hon simma tillbaka. Detta var den första gången Maya simmat på riktigt....och hon klarade av det galant (än om det plaskade onödigt mycket om henne). Trodde hon att det var fast mark genom att det är en massa gräs, blad, fjädrar som flyter på vattnet? Ja, blöt blev hon iallafall.....
 
 
Oj, så svanarna låter - det "trumpetas" hela tiden från sjön....än den ena än den andra. På kvällarna när det är mörkt är detta "trumpetande" lite läskigt att höra på. Jag tror att det måste finnas ett 30 - 40-tal svanar på sjön just nu. Undra när de bestämmer sig för att flyga söderut igen? Än om "trumpetandet" är lite kusligt på kvällarna och inte har den vackraste tonen så kommer jag att sakna dom när de flyger sin väg. Det är verkligen ett tecken på att vintern är på intågande...
 
 
När vi gick hem så valde vi att gå över lägdan istället för efter elstängslet....så att Maya kan få vara lös ett bra tag till. en väldigt lycklig Maya sprang fram och tillbaka på lägdan, men hade samtidigt en väldig koll på vart vi var någonstans.
 
 
Hemma på gården igen.....och nu ska jag in och torka Maya med en handduk! Måste få bort de mesta av vattnet i hennes päls innan hon lägger sig i soffan eller ännu värre i sängen. Vilken tur att jag bestämt mig för att bada henne i morgon....ikväll blir det bara rakning av nos och tassar.
 
 
En kommentar publicerat i Allmänt
Taggar: promenad, vackert, sjö, sol, bad, pudel, hund,, svanar
#1 - - Jessica Högberg:

Vilka fina bilder av en härlig promenad, blir inte riktigt samma i stan...

Svar: Ja, det var riktigt härligt - nu när det är sommarvärmen ute (13 grader...hahha). Jag förstår att det inte blir detsamma om man bor inne i en stad.
CARINA WESTIN