Kolakakor

Idag har jag fortsatt bakandet inför min födelsedag...denna gång provade jag göra kolakakor.
 
Kolakakor
1 d socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vamiljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk ingefära, mald
100 gram smör (rumsvarmt)
1 msk ljus sirap
 
Gör så här:
 
Blanda samman alla torra ingredienser.
 
Tillsätt det rumsvarma smöret och sirapen och knåda till en jämn deg.
 
I receptet står det att man skall rulla degen till en längd och sedan skall man lägga över den till en plåt och platta till den. Jag har testat detta idag, men blev också sugen på att testa att göra runda kakor. Jag gjorde helt enkelt små kulor som jag plattade till med en sked...
 
Sätt in i ugnen på 175 grader i ca 10 minuter. Om du väljer att göra längderna så ska man skära upp i snittar medan de fortfarande är varma.
 
De blev lika goda denna gång - så om de ät skurna i snittar eller kakor spelar ingen större roll....bara en estetiskt smaksak med andra ord. Jag har alltså gjort två satser av dessa kolakakor idag - avlånga och runda.