Lägga om mitt sår igen....

Denna gång så var jag till Jourcentralen....som har samma ingång som till Akuten. Jag hade tid 08:20 nu på morgonen! Jocke får snällt skjutsa mig genom att jag tagit en tablett som gör att jag INTE får köra bil!
 
 
Jag anmälde mig i receptionen så att de skulle veta att jag hade kommit. Han som tog i mot mig i receptionen hittade natruligtvis inga papper på mig, så han fick helt enkelt skriva nya. Han sa att det kan ta ett tag - så det var bara att sätta sig ner i väntrummet.....och vänta.
 
 
 
Jag fick vänta tills strax före 09:00 innan en sköterska ropade upp mitt namn - nu ska såret läggas om igen. Jag hade med mig materialet till omläggningen i en ica kasse...med samma instruktioner till denna sköterska, Hur det ska lägga om mitt sår.....de måste väl kunna det ändå...eller?
 
 
 
Sagt och gjort. Lägga mig på britsen, dra upp tröjan så att såret syns. Sköterskan sprang ut och in i rummet...ja, jag vet inte hur många gånger innan hon verkligen började byta förbandet....suck. Hon läste anvisningen och lossade på "plåstret/förbandet", drog ut remsan som är instoppad i hålet på min mage och säger: - "Oj, så djupt det var!" Hon tar sedan och spolar rent såret innan hon börjar stoppa i den förbannade remsan igen...det gör ju så otroligt ont. Jag vet inte om den snabbverkande tabletten alls hjälper mig?
 
Nu är det i allafall omlagt.....och samma procedur på exakt samma plats i morgon bitti.
 
 
 
Det är en sak som jag inte alls fattar med dessa omläggningar! Visst, jag förstår syftet till varför jag gör det men, det andra - kan ni förklara det för mig!
 
Jag har fått med mig omläggningsmaterial från kirurgavdelningen, sköterskan där har ring till min vårdcentral och jourcentralen och fixat tider åt mig under fredag, lördag, söndag och måndag...supergulligt. Men, nu till det jag inte alls kan förstå. Dessa omläggningar får jag själv betala från egen ficka....varför?
 
Om jag hade legat kvar på sjukhuset, så hade jag för 100 kronor per dygn fått: medicin, en säng att sova i, mat (massor med mat), sprutor i magen, en ovärderlig trygghet + omläggning av såret.
 
Nu får jag betala egen medicin, 150 kronor för varje omläggning (om det priset int nu har gått upp sedan sist + att jag har med mig omläggningsmaterialet själv), Jocke får ge mig sprutor varje kväll och vi får köpa hem egen mat. Men, jag får ju sova i en egen säng. Vart ligger logiken i detta?
 
Jag hade velat att de på kirurgavdelningen hade sagt till mig att det är bara att komma upp så lägger vi om såret på dig....när det passar dig mellan 13-19 (underbesökstiden).