Bältad i bilen/husbilen
"I 6 kap. 34 § anges att om en hund ska transporteras i en personbil eller lätt lastbil vid regelbundet återkommande yrkesverksamhet ska det finnas ett särskilt utrymme avsett för hundar och detta ska vara avskärmat från resten av fordonet. Det finns även vissa regler om hur detta utrymme ska vara anpassat. I 35 § anges hur en bur ska se ut och vara placerad.
Det anges vidare i 34 § att om hunden transporteras i personutrymme d.v.s. fram i bilen vid/på ett av sätena gäller 6 kap. 3 §. I 3 § anges att hundar får transporteras i en personbils bagageutrymme endast om tillsyn kan ske från personutrymmet under transporten. Om man önskar ha hunden "fram" i bilen måste åtgärder vidtas för att "säkra djuren vid inbromsning". I det påföljande allmänna rådet till 6:3 anges att "Djuren bör säkras genom att förvaras i säkrad transportbur eller, då det gäller hundar, i särskilt anpassat säkerhetsbälte."
Slutsatsen av reglerna blir att hundar i en personbil antingen måste förvaras i bagageutrymmet i en bur eller personutrymmet i en säkrad bur eller med bilbälte på. Dock bör finnas utrymme för att även andra "säkringslösningar" kan duga då bilbälte och säkrad bur endast anges uttryckligen i det allmänna rådet. Kravet på att djuren ska vara säkrade är dock reglerat i föreskrift och utgör därmed svensk lag".
Dett är riktigt intressant.....har ni som har hunden lös i bilen tänkt på vad hunden väger vid en krock. Det hade inte jag. På sidan Dog News hittade jag denna tabell, och det var riktigt skrämmade siffror måste jag säga:Hundras – Ursprunglig vikt – Krock i 50 km/tim – Krock i 90 km/tim
Chiuaua – 2 kg – 80 kg – 256 kg
Jack Russel terrier – 6 kg – 240 kg – 768 kg
Schnauzer – 15 kg – 600 kg – 1920 kg
Schäfer – 30 kg – 1200 kg – 3840 kg
Grand Danois – 65 kg – 2600 kg – 8320 kg".