Kloklipp och tottning!

Idag har Maya inte lyckats unvika klipprummet och att få stå på trimbordet....inte under som igår. Hon behöver få klorna klippta och även en omtottning av tofsarna i hennes lugg.
 
Hur gör ni när ni klipper klor på era hundar? Jag vill gärna ha henne liggandes på sidan, jag tycker det ger mig mer kontroll. Hon gillar det väl inte till 100%, men hon ligger alldeles stilla tills jag säger till henne att det är klart....då ställer hon sig upp som en fjäder.....pijong!
 
 
 
Tottning.....finns säkert en massa olika sätt att göra detta på, men så här gör jag:
 
Hennes rufsiga tottar:
 
 
Jag tar saxen och klipper försiktigt av gummibanden:
 
 
Borstar sedan ut hennes päls så att gummibandsresterna försvinner och även eventuella tovor:
 
 
Nu ska det väljas färg....det får nog bli lila idag.
 
 
Jag tar en kam och gör en bena från en liten bit bakom ögonvrårna och fäster resterande päls med två kammar, så att inte den bakomvarande pälsen fastnar i tofsen. Jag måste be Izabell kolla om hon har några gamla hårspännen liggandes så jag slipper hänga fast stålkammar i hennes päls....lite enklare skulle jag tro - både för henne och mig:
 
 
Tofs nummer två gör jag på exakt samma sätt, men lite längre bak då förstås:
 
 
Jag tar det tredje gummibandet sätter det tätt intill den bakre tofsen och snoddar samman de två till en - lite svårt att förklara...hoppas ni försår av bilden.
 
 
Klart för idag, men först måste hon inspektera pälstunnan.....det är Izor hår iden från igår. Spännande!
 
 
Sedan går vi ut på gården för lite bus - det är belöningen varje gång vi varit nere i klipprummet. Jag har gjort så på varje hund jag haft. De springer som en raket upp från källaren och står ivrigt och tittar på dörren ut....nu blir det bus!
 
 
Sötnöten Vitterklippens Maya.....hon är helt underbar på alla sätt och vis! Att man kan tycka om en liten lurvig sak så otroligt mycket....det hugger till i hjärtroten bara jag tänker på det. Hon är BÄST!
 
Än en gång.....tusen tack Ulla-Britt och Margareta.....för denna lilla underbara skapelse!
 
 
#1 - - Jessica Högberg:

Så snygg hon blev!

Svar: Tack så mycket :)
CARINA WESTIN