Klass 2 varning i Västernorrland

SHMI har gått ut med en klass 2 varing i Västernorrlands län.....
 
 
 
De varnar för kraftig vind och drivbildning av snö efter vägarna. Jocke sa att redan nu efter vägen när han kom hem från jobbet så var norrgående fil i stort sett obefintlig.....och det har ju knappt börjat snöa då....jisses! Gruvar mig så oerhört nu för att ta mig till jobbet och ännu mer gruvsamt känns det att ta sig hem vid 06:00 i morgon bitti....det ska SNÖA hela djä....la natten och en bra bit in på torsagen också.
 
Vi/Jocke har varit ute och skottat på gården, garageuppfarten (där hjälpte jag till lite), infarten till vår gård + att Jocke var snäll och använde snöslungan hos grannen med....han som brukar hjälpa oss med snöskottningen med sin traktor.
 
Det har kommit minst 15 cm redan.....och kvällen/natten är inte slut än!
 
 
Örnsköldsviks kommuns sida så står det detta (Fet text från den länkade sidan och vanlig text mina egna funderingar):
 
"Ett omfattande snöoväder väntas dra in över länet under onsdagskvällen, med bland annat stora trafikstörningar att vänta. Under onsdag kväll 31 januari och torsdag 1 februari väntas stora snömängder i länet. Kraftiga vindar gör att gör att det bildas drivor och snörök. SMHI har utfärdat en klass 2-varning för Västernorrland och kusten kan bli värst drabbat. Mest snö kommer under torsdagen, ända upp till 60 centimeter, lokalt kan det bli ännu mer. När Jocke åkte hem från jobbet idag vid 18:00 tiden, så märkte han redan då av trafikstörningar. Det var spårigt och snöröjarna hade inte hunnit varit ute och plogat än + att norrgånde körfält var obefintligt på grund av drivbildningen. Hua, så jag är orolig att jag inte tar mig hem från jobbet i morgon bitti....60 cm snö......60 cm!!!!!
 
Inställda eller försenade tåg, bussar och flyg är tänkbara konsekvenser av snöfallet. På Din Turs webbplats finns information om vad som gäller för kollektivtrafiken. Räddningstjänsten uppmanar allmänheten att inte ge sig ut på vägarna om det inte är nödvändigt. Rent krasst så är ju tågen nästan alltid försenade eller inställda så fort det snöar lite...men, nu kommer det det nog bli tvärstopp i tågtrafiken iallafall. Att räddningstjänsten går ut med att man inte ska vara ute och köra om man inte behöver....hmmmm....behöver jag åka på jobbet ikväll? Tja....blir nog så illa tvungen till det...tur bilen har fyrhjulsdrift.
 
Örnsköldsviks kommun har förstärkt resuserna för att i möjligaste mån prioritera snöröjningen längs kommunala vägar där skolbussar går samt större vägar som Modoleden, Domsjövägen, Arnäsvägen och Järvedsleden. Det innebär att plogning i villaområden kan komma senare än vanligt. Jippi....kommunen har tänkt till! En sådan lycka att jag kommer att åka på de vägar som de prioriterar...så kanske, kanske har jag tur att de har plogat innan jag ska hem i morgon bitti + nu ikväll när jag ska till jobbet.
 
Skolorna i Örnsköldsviks kommun kommer att hålla öppna som vanligt om inget annat meddelas. Eftersom snömängd och framkomlighet kan variera från plats till plats fattas beslutet lokalt för varje skola". I Sundsvall har kommunen stängt alla skolor under torsdagen...där är det redan klart för elever och lärare. Men, i Ö-vik där ska det beslutet tas i sista stund....som vanligt!
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Jag ska ta med mig min lilla kamera till jobbet ikväll....ska se om jag inte kan få några bilder hur det ser ut efter vägarna hem....
 
Nä, en kopp te framför tv:en en stund innan jag måste ut och sopa av bilen innan jag åker till jobbet vid 21:30 tidne ikväl. Önska mig lycka till!
 
 
#1 - - Jessica Högberg:

Men oj, 60cm är riktigt mycket! Kör försiktigt!! <3

Svar: Ja....inte klokt är vad det är :(
CARINA WESTIN