Djur kommer till skada av fyrverkerierna...

I år hade vi tur med vädret, det var inte så många som var ute och avfyrade raketer vid nyår där jag bor. Vi hörde några enstaka smällare, men Maya (tack och lov) reagerade inte alls på dom. Hon käkade cheesballs när det small utanför. Mina tidigare hundar Royce och Kuro reagerade båda två på raketer och smällare, värst var det för Royce.
 
 
 
Idioti.....kan inget annat säga till de som kastar ut pengar på något som skadar mer än de verkar förstå. Det är inte bara hundar som lider av detta oljud och färgsprakande himlar....även katter, andra tamdjur (kor och hästar) samt alla de vilda djuren ute i våra skogar och marker....de LIDER! Jag blir så ledsen över de djur som kommer till skada eller stressar så otroligt att de kan kollapsa och till och med dö av skräck - är det värt det? Nej....det är det verkligen inte....ska det vara så svårt att förstå?
 
Läste en sådan hemsk berättelse om en kviga från Djupvikens gård i Torsåker. Det står så här på deras FB sida (varning för otäck bild):  "Kvigkalven föds, man pysslar om henne efter bästa förmåga i minst 2 år innan det är dags för henne själv att få en kalv. Den här kvigan/kon fick inte chansen att föda upp sin kalv levande. Hon var en av alla de djur i vårt land som igår skenade i skräck, resultatet denna gång blev att hon kastade sin kalv. Allt på grund av ett fyrverkeri, så jäkla onödigt!så jäkla onödigt!"
 
Jag blir så otroligt ledsen när man läser om detta och det blir ännu starkare när man får se en bild också....allt på grund av fyrverkerierna! Varför???????
 
 
I tidningen ATL (Lantbrukets affärstidning) så står det att: "Många lantbrukare har sina djur på utedrift året om. Utedrift förutsätter att djuren kan gå in och ut ur en ligghall som de vill enligt SJVFS 1993:129. Det är således inte tillåtet att stänga in djuren mer än i undantagsfall". Det står också att: "Länsveterinär Olle Rydell på Länsstyrelsen i Dalarna säger att vid nyårsnattens raketskjutning kan man tillfälligt stänga in djuren, utan risk för att göra sig skyldig till lagbrott. Regeln gäller alla typer av djur i utedrift".
 
Kan ni fatta vilket arbete bonden måste göra inför nyårsnatten - att samla ihop och stänga in sina kor inne i ladugården. Extra jobbigt måste de vara när dessa kor annars är vana att vara ute året om. Men, jag förstår också bondens som tar det säkra före det osäkra och stänger in dom.....bara för en natt!
 
 
 
Hippson skriver att Jeanettes föl skrämdes så utav fyrverkerierna så de fick avliva det. Hon skriver så här om händelsen: "Jag hann knappt få upp grinden innan det small till rejält och Deena fick panik. Då hann jag inte hålla i utan fick släppa och springa efter. Fölet sprang upp mot grusvägen och ut i det becksvarta mörkret. Där tappade jag bort henne. Jag tittade åt båda hållen och fick sen känslan att det värsta kunde ha inträffat. Jeanette gick fram till kanten av det djupa krondiket och såg sitt fina föl ligga på rygg, nästintill orörligt och fölet kunde inte använda sina bakben - den fick avlivas på plats". 
 
Varför????? Kan ni svara på det ni som avfyrar dessa raketer.....vad tänker ni på?
 
 
 
Fannys hästar blev skrämda av fyrverkerierna och skenade iväg - men de hade turen av att bli räddade av en familj efter E.4 an. De var väldigt stressade....så står det i Örnslöldsviks allehanda. Jag kan inte läsa hela inlägget på grund av att jag inte är Pluskund...suck!.
 
 
När männsikor försöker vara snälla mot djuren och avstår från raketer och smällare så köper de Thai lyktor istället. Men det de nog inte vet är att dessa lyktor måste någon gång komma ner från himlen och då blir de livsfarliga för djuren. I Expressen skriver de om detta: "Min gård ligger centralt så före tolvslaget måste jag åka hem och vakta min ladugård så det inte börjar brinna. På nyårsdagen går jag ut och söker lyktor i marken, säger hon till SVT. Ståltråden som finns i lyktorna kan också bli rent livsfarliga för djuren om de landar på gårdar där maskiner riskerar att hacka sönder ståltråden som sedan hamnar i kornas foder. Den kan då ställa till med väldigt allvarliga skador. Det blir nödslakt direkt, för djuren lider så, säger Kersti Linderholm till SVT".
 
 
 
Hur påverkas då de vilda djuren av fyrverkerierna på nyårsnatten? Enligt Sveriges radio så har det forskats lite på detta område. De menar att de bara blir stressade för stunden och att deras flyktbeteende kan göra att de lämnar sina betesområden. Vadå...blir bara stressade för stunden? Det rör sig ju om flera timmar som det smäller...inte bara vid 12 slaget. Om ett vilt djur flyr i panik...jag då kan de kanske springa sig till döds - stackars, stackars alla de vilda djuren. De har ju ingen männsika som kan lugna och trösta dom när de är livrädda....
 
 
 
Svenska kennelklubben skriver att: "Omkring en tredjedel av våra cirka 730 000 hundar är skotträdda. Djurens känsliga öron kan uppfatta smällarljud som en intensiv smärta, som ger upphov till kraftig rädsla. Så många som 35 000 hundar medicineras med psykofarmaka varje gång smällandet brakar löst. Det är inte bara husdjuren som lider, även vilda djur far illa, särskilt i tättbebyggda områden. Och människor drabbas; krigsskadade, äldre och personer som är särskilt känsliga". 
 
"Våra grannländer Finland och Norge har en betydligt restriktivare lagstiftning vad gäller fyrverkerier. Raketer på pinne är helt förbjudna i Norge och i båda länderna är tiden för fyrverkerier begränsad till klockan 18–02 på nyårsafton om man inte har särskilt tillstånd. Resultatet i Norge efter införandet av förbudet blev 80 procent färre ögonskador och inga bränder orsakade av fyrverkerier. Dessutom tusentals färre stressade och plågade hundar".
 
Det finns grupper som heter Smällarupproret och Aktionsgruppen Fyrverkeribegränsningar . Man kan även skriva ut en affisch från Svenska kennelklubbens sida som man kan sätta upp i tex trappuppgångar eller på anslagstavlorna vid din lokala mataffär. Om ni går in på länken affisch så kommer ni att själva kunna skriva ut den och hänga upp tills nästa års vansinne.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Det är som sagt var inte bara hundar som lider av detta....de är även katter som mår riktigt dåligt. Jag vet att Izabells ena katt Blaze....tycker detta är väldigt obehagligt och de bor mitt i stan. Izabell berättade att de small alldeles utanför deras fönster och Blaze blev så rädd att han till och med kräktes....stackars han.
 
 
 
VetZoo står det att: "Många djurägare är uppmärksamma på att hundar är skotträdda under nyår men även katter kan bli skrämda av fyrverkerierna. Rädsla utlöser stress, som påverkar kroppen negativt och det är viktigt att förstå att djuret inte själv kan styra över sin rädsla". Gå in på denna sida, där finns det lite tips på hur du kan göra det lite bättre för din katt nästkommande nyårsfirande.
 
Nä, vad jag bli ARG och LEDSEN när jag läser om detta + alla hundar som sprungit bort i ren och skär panik under nyårskvällen/natten....på grund av männsikor som inte tänker längre än näsan räcker.
 
 
 
Visst är det vackert och rent av mäktigt när man ser på dessa fyrverkerier som lyser upp på himlen, men än hur vackra jag tycker att det är....så tänker jag mer på djuren än ett ögonblicks njutning. Djuren kan få men för livet....det får inte vi....jo, det klart, det finns ju alltid någon som skadar sig på dessa raketer varje år.
 
Jag undrar hur många älskade djur som har kommit till skada och till och med måsta avlivas denna nyårsnatt? Det måste bli ett slut på detta.....FATTAR NI DET?
 
Nä....inför lasershower istället som nu många kommuner har gjort! Bra jobbat.....