Vård av sjuk hund!

Vad underbart det skulle vara för många hundägare i vårt avlånga land om man hade rätt att vara hemma från jobbet när sin hund är sjuk....eller vårdas efter tex operation eller någon annat som gör att husdjuret behöver tillsyn. Det hade väl varit helt underbart! Det finns väldigt många idag som inte har egna barn...utan deras hund/katt är och betyder allt för dom....ett substitut för barn eller själv valt - en nära familjemedlem med andra ord.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Läste att i Italien så tillåter man vård av sjuk hund...det flesta har säket hört talas om "VABB", men det är däkert många, många färre som hört talas om "VOFF". En kvinna talade helt enkelt om för sin arbetgivare att hennes hund var en familjemedlem....så där får man ta ut sjukdagar när sin hund eller annat husdjur är sjukt.
 
I GP står det att en professor som heter Per Jensen vid Linköpings Universitet. Han menar att människor mår dåligt och känner sig stressade när deras husdjur är sjuka och mår dåligt. Kan inte annat än att hålla med honom. Professorn tycker att det borde heta "VAH" (vård av husdjur)....och detta borde vara en kompliment till "VAB" (vård av barn). Han tycker att det borde vara logiskt att få ta ledigt för att vårda ett sjukt husdjur på liknande villkor som när man har ett sjukt barn. Men försäkringskassan säger att husdjur inte har samma rätt som människor att ta del av socialförsäkringen. Men, då kan man ju dra denna fråga ytterligare ett steg längre och fundera över varför barnlösa ska vara med och betala för de som är hemma med sjuka barn.....men, inte får ta del av samma när det gäller sitt husdjur.
 
Det är verkligen ett pusslande utan dess lika när man har en sjuk hund hemma - denna gång hade jag tur i oturen att jag har haft så otroligt ont i min rygg - så jag har varit hemma med Maya (som kastrerades i tisdags). Men, vi hade tänkt att jag skulle vara vaken med henne när hon var vaken och sova när hon sov + att få sova mer sammanhållande timmar när Jocke kommer hem från jobbet....detta var vår plan.
 
 
 
Jag har haft sjuka hundar genom åren som måste passas - och jag vet än idag inte hur jag lyckas pussla ihop detta tidigare. Både Royce och Kuro (mina änglahundar) kastrerades på äldre dagar...och både behövde mig hemma de första dagarna.
 
 
Det har varit tänder och andra saker som krånglat....
 
 
 
Ja....har varit med om lite av varje genom åren som gjort att jag varit hemma med mina älskade hundar på ett eller annat sätt. Har oftast försökt lägga tiden när jag är ledig eller att jag kan sova medan hunden opereras och får hämta den när jag vaknar. Men "VOFF eller "VAH"....det hade varit något alldeles extra det! Det tror jag skulle uppskattas av så många människor som har husdjur hemma....det kommer oftast en dag då man behöver ta hand om sin sjuka hund.....tex när Royce blev ormbiten....eller bröt en klo.
 
Läste också om att från och med 1 Juli så kan du "VOVVA". Men, när jag kollade datument på artikeln så stod det att den var från 1 April 2016. Ett riktigt sjukt aprilskämt med andra ord.....fy skäms på er!
 
I tidningen Härliga hund så står det att 6 av 10 svenska husdjursägare har sjukskrivit sig själva för att vara hemma och vårda sitt husdjur. Kan inte sticka under stolen.....jag ingår med all säkerhet under denna kategori. 7 av 10 vill kunna få vara hemma med sjukt husdjur  med ersättning från Försäkringskassan.
 
"Om husdjuret drabbas av akut sjukdom och behöver vård så får man i dagsläget inte ta ledigt från arbetet för detta utan måste använda sina semesterdagar eller på något annat sätt lösa situationen. Hälften av alla djurägare har vid ett eller flera tillfällen tagit hjälp av närstående för att kunna vårda husdjuret vid akut sjukdom".
 
Det är verkligen inte så enkelt att be en nära anhörig eller vän att ta hand om mitt sjuka djur....det är ju trots allt mitt ansvar...eller?
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Hittade en annan artikel i denna fråga om att vara hemma med sjukt djur och då handlade det kort och gott om ett tillägsförsäkring på din befintliga hundförsäkring....en så kallad vab försäkring. Det står att Agria, Folksam, If och Sveland, att alla dessa försäkringsbolag är öppna för att göra ett tilläg i hundförsäkringen utifrån efterfrågan. Borde kanske kontakta mitt försäkringsbolag och visa mitt intresse för detta...det låter ju ytters intressant. Men, det beror ju förståd hur mycket mer hundförsäkringen kommer att öka....och även vad arbetsgivaren tar för ställning till att du ska vara hemma och "Vovva".
 
Hur har ni gjort när eran hund behöver tillsyn efter sjukdom/operation eller annat?
 
Det är en intressant frågeställning tycker jag....det är många som har hund eller annat husdjur som ser dessa som en del av familjen - så även jag.
 
#1 - - Jessica Högberg:

Jag tänker att även om man har nära som kan passa vill vovven ha husse eller matte när den är sjuk... Kanske kunde dom börja med några dagar/år...

Svar: Precis min tanke :)
CARINA WESTIN

#2 - - Natalie:

Jätte bra blogginlägg! Det skulle underlätta för oss djurägare jätte mycket om man kunde få ersättning från försäkringskassan, så man kunde vara hemma med sitt sjuka djur. Vi vårdade våran hund som var sjuk hela förra året, hon klarade sig tyvärr inte. Det var tur att vi är många i familjen och alla ställde upp och hjälpte. Om man hade varit själv hade det tyvärr inte gått och jag vågar knappt tänka på hur man hade löst det.

Svar: Ja, visst hade det varit helt underbart att kunna få vara hemma och ta hand om sin sjuka hund...precis som sina sjuka barn. Hunden är ju en del av familjen. Åh, vad ledsen jag blir att höra om din fina hund :(
CARINA WESTIN