13 saker endast pudelägare förstår....

Hittade detta på Internet.....13 saker endast en pudelägare vet.
 
Nu ska vi kolla om detta stämmer....
 
1. PUDELN SPENDERAR MER TID HOS FRISÖREN ÄN DU GÖR!
 
Hahahah...det stämmer precis - iallafall i vår lilla familj. Maya får sitt frisyr fixad varannan månad och jag kanske var fjärde månad (trots att jag har en dotter som är frisörska). Det är lite hemskt att tänka på att Maya är finare i "håret" än vad jag är. Hur många känner igen sig i detta?
 
 
 
2. PUDELN FINNS I OLIKA STORLEKAR - TOY, DVÄRG, MELLA OCH STOR. DET FINNS OCKSÅ MÅNGA OLIKA FÄRGER - SVART, VIT, GRÅ, BRUN, RÖD/APRIKOS, HARLEKIN (svart/vit) OCH BACK AND TAN (samma färg som Maya har).
 
Jag har bara haft storpudel och dvärgpudel, men skulle kunna tänka mig en mellanpudel nästa gång jag köper en hund.
 
 (Bilden kommer från denna sida)
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
....och så Mayas underbara färger
 
 
 
3. PUDELN ÄR OTROLIGT INTELLIGENT OCH KAN LÄRA SIG MÅNGA OLIKA TRIX...
 
Jag vet att Pudeln är supersmart.....på gott och ont! Det är ju inte för intet som pudeln syns mest på cirkusar....just på grund av avv det är så otroligt lättlärda och även villiga att lära.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
 
4. PUDLEN HAR EN FÖRMÅGA ATT ROA OCH FÅ DIG ATT SKRATTA.
 
Det kan jag verkligen skriva under på - Maya får mig att skratta varje dag! Hon är bara för rolig i hennes kroppsspråk, busande, ögonkast...ja, you name it. Det är inte bara mig och Jocke som hon får att le....hahaha!
 
 
 
5. PUDELN LÖSER INTE SIN PÄLS OCH ÄR DEN IDEALA HUNDEN OM DU HAR ALLERGI.
 
Jag är som sagt var själv allergisk mot pälsdjur - så jag är så otroligt glad att jag hitat en ras som jag kan ha...trots min allergi. Men, nu ska ni inte tro att det bara är att skaffa sig en pudel om ni är allergisk - det finns så många olika sorters allergi. Ni måste testa er fram....besök vänner som har pudel eller en pudelkennel. Det finns INGA allergifria raser, men allergivänliga raser...där kommer pudeln in i bilden.
 
Pudeln löser som sagt var inte sin päls, men då behöver den klippas istället...
 
 
...men då slipper man detta istället
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
 
6. PUDELN ÄR EXEPTIONELL INOM AGILITY OCH LYDNAD
 
Pudeln är verkligen en allround hund som kan göra många olika saker inom just lydnad, agility, rallylydnad och nosework.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
(Bilderna ovan är på min saknade änglahund Kuro)
 
(Här är Lena Edströms lilla toypudel Mio - som tagit sitt första cert i rallylydnad - i mästarklass)
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
 
7. PUDELN FÅR ALLTID UPPMÄRKSAMHET BLAND MÄNNSIKOR
 
Ja, det stämmer verkligen. Maya får en otrolig respons så fort hon träffar på någon männsika på stan tex. De flesta frågar om hennes färger och de flesta vet inte om att den färgen hon har finns och frågar om det. Många vill bara klappa och gulla med henne och det tycker Maya är lajbans.
 
 
 
8. PUDELN ÄR DUKTIGA SIMMARE - DE ÄR URSPRUNGLIGEN VATTENAPPORTÖRER.
 
Nja, vet inte om jag håller med om detta - inte de hudnar jag tidigare haft iallafall. De kan gå ut i vattnet tills bakbenen lyfter från botten....då går det tillbaka till stranden. Vi får se hur Maya kommer att tycka om vattnet denna sommar...hon provade lite förra sommaren.
 
 
Men. att få se en hund i sitt rätta element och får jobba med det de ursprungligen var framavlad till gör så att man ryser av välbehag. Dte verkar vara mycket mer vanligt i USA och Kanada med just pudeln som jakthund...undra varför det inte finns så mycket av detta i Sverige?
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
 
9. PUDELN SER INTE FARLIG UT, MEN PUDELN KAN ABSOLUT BLI EN VAKTHUND (om det är det du vill).
 
Pudeln är ju som sagt en allround hund - som kan göra i stort sett allt du vill.....det är bara att träna. Jag har aldrig haft mina hundar som vakthundar, men det klart att de varnar om det kommer folk och kan morra om det är någon som smyger runt och ser suspekt ut.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
 
10. STORPULDAR ÄR VÄLDIGT LUGNA OCH TÅLMODIGA MOT BARN.
 
Nä....det kan ingen garantera att just storpudlen ska vara bättre mot barn än andra raser. När du har en hund och barn tillsammans så måste man alltid övervaka dessa - du vet aldrig hur huden reagerar om den blir sliten i pälsen eller petad i ögonen. Jag har haft hund (både storpudel och dvärgpudel) tillsammans med barn, men har alltid varit i närheten när Izabell var liten. Än hur snäll hunden är så kan du inte vara helt säker på den till 100 %.
 
 
 
11. DET SORGLIGA ÄR ATT PUDELN SOM RAS - FÖLJS AV MÅNGA SJUKDOMMAR
 
Är det verkligen så? Jag upplever inte att pudeln är beneägen för sjukdommar mer än andra hundar. Tycker ni det? De hundar vi haft genom åren har två hundar haft leverfel och njurproblem....en av de stora pudlarna har haft höftledsfel (men det led han aldrig av), två har fått lov att kastreras på grund av testikeltumörer och en hade en tumör bakom ena ögat. Men, dessa sjukdommar kan väl drabba vilken ras som helst...eller hur? Hua, när jag läser vad jag skrivit så låter det riktigt otäckt....men, de flesta har trots allt blivit över 13 år gamla.
 
Det finns visserligen vissa ärftliga sjukdommar hos en pudel - höftledsfel, PRA (en ögonsjukdom), Cushings sjukdom. Pudeln är en av de raser som just denna sjukdom förekommer relativt ofta. Denna information kommer från Svenska Pudelklubben....
(Bilden kommer från denna sida)
 
 
12. PUDELN VILL INTE BLI LÄMNAD ENSAMMEN HEMMA
 
Är detta verkligen specifikt för pudeln? Det är bara Maya som inte tycker om att vara ensammen hemma, alla andra pudlar jag haft genom åren har klarat detta bra (vad jag vet). Men, så har jag också haft en liten blandras - Royce. Han gillade INTE att vara ensmmen hemma...han ylade otröstligt.
 
Att Maya inte gillar att vara ensammen hemma är helt och hållet vårat eget fel. Jag var hemma sjukskriven och orkade inte med ensamhetsträning + att det blev semestertider och då behövde hon ju aldrig vara ensammen. Men, hon klarar nu av att vara ensammen i bilen....alltid något!
 
 
 
 
13. NÄR EN PUDEL HAR KOMMIT IN I DITT LIV SÅ ÄR DITT LIV KOMPLETT
 
Kan inte annat än att hålla med där.....mitt liv är komplett! Jag har haft äran att fått äga några puldar genom livet - men visar nu bara mina alldeles egna....
 
 
...och så får jag ju inte glömma bort lilla blandrasen Royce (den svarta).
 
 
Familjens pudlar genom åren...
 
 
Den röda Pepper och den aprikosa Izor - tog mina föräldar över av mig på rund av olika omständigheter. Izor lever än idag och är nu 15 år och 3 månader.
 
Mycket av detta stämmer fullt och riktigt, men samtidigt så kan ju detta gälla vilken ras som helst - helt de raser som måste klippas....men, PUDELN är bäst såklart!