Kasslergratäng

Idag har jag provat på en helt ny maträtt - en kasslergratäng med potais och morot. Nu ska vi se vad jag ska börja med....
 
Ingredienser - 4 portioner:
 
10 st potatisar
2 st morötter
1 st gul lök
margarin
2 st tomater
1 tsk timjan
salt och peppar
2 dl mjölk
2 dl grädde
ströbröd
200 gr kassler
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 225 grader.
 
Skala och riv potatisen,morötterna och löken grovt i en matberedare.
 
 
Lägg allt i en smord ugnsform. Skiva tomaterna och lägg på gratängen och krydda med ssalt, peppar och timjan. Blanda samman grädde och mjölken och häll över och fördela margarinet ovanpå (ca 4-5 klickar). Jag använde mig av flytande margarin som jag ringlade över. Sätt in i ugnen i 15 minuter och låt gratängen förgräddas....
 
 
När 15 minuter gått så tar du ut den och lägger den strimlade kasslern ovanpå tillsammans med ströbrödet. In i ugnen och grädda i ytterligare 15 minuter till...
 
 
Klart....
 
 
Nu ska den provsmakas....och jag tycker den blev riktigt bra....jag älskar smaken av timjan. Jocke tyckte att den var hyffsad....hahahah!