Mayas första viltspår...

Idag var det premiär för Maya att följa ett viltspår som vi la ut på vår egen tomt....
 
Jag var ner i frysen och hämtade två kuber med fryst älgblod....nu ska det bara tina. Redan här var hon riktigt intresserad av de underbart goda doften....
 
 
Fram med sele och spårlina....
 
 
Jag lämnade Maya kvar inne med Jocke när jag gick ut.....duttade lite blod på en rak sträcka ca 10 meter bara. Ja la sedan älgklöven i slutet av spåret och nu går jag in och fikar lite äppelpaj medan spåret får gotta till sig lite...
 
 
Nu ska det börja spåras....så spännande att se vad Maya kommer att göra!
 
 
Hon hittade blodspåret ganska snabbt och började slicka i sig blodet och efter bara en liten stund så hade hon hittat fram till älgklöven. Den var lite otäck tyckte hon från början, men ändå var det nog riktigt spännande. Jisses så vår lilla flicka var ivrig....hahahah! Så roligt att se...
 
 
Nästa spår vi la så var blodet slut och vi drog då enbart själva älgklöven.....full fart. Hon sprang med nosen i backen så att Jocke fick jogga för att hinna med hennes iver att följa efter spåret. Hon hittade den igen - utan som helst problem.
 
 
Nu står jag och håller i henne medan Jocke drar iväg med älgklöven igen. Maya stod och gnällde så fort klöven försvann bakom hörnet. När hon fick börja spåra efter den igen så gick det fort....duktig liten tjej!
 
 
En sista gång....nu drar jag iväg med den! Ropade till Jocke att de fick komma....hahaha.....snacka om att det gick forare och fortare för henne att hitta klöven. En liten stjärna är född....
 
 
Som avslutning så fick hon springa utan spårlina och följa efter när Jocke drog klöven. Jag tror hon verkligen uppskattade denna spårövning vi gjorde med henne idag. Hon ser riktigt lycklig ut....och tungan hänger som en slips på henne...
 
 
Summa summarum....en riktigt lyckat premiärspåring. Det gör vi om fler gånger!