Rengöring av skär

Jag skulle försöka rengöra skäret till min Exacta Ausculap och skulle vilja dela på skären (det inre och yttre) för att kunna rengöra bättre. Men, det verkar alltså inte gå....hmmmm?
 
Det enda jag hittade på nätet var att man skulle använda en borste och ett rengöringsspay - borsten har jag men inget rengöringsspray. Ett måste att införskaffa med andra ord om jag vill hålla min lilla nos och tass trimmer i toppskick.....kanske samtidigt ska köpa ett helt nytt skär i reserv.
 
Men denna rengöringsspray varnar Lyckliga Fåret för, genom att det är miljöfarligt och onödigt!  Så denna sprayen känns inte helt ok.....inte vill jag ha miljöfarligt avfallsrester på Mayas nos och tassar heller....jisses. Såg ett videoklipp på Youtube och där tog till och med han som rengjorde skären på sin platshandskar innan han använde denna produkt....nej tack!
 
(Bilden komemr från denna sida)
 
Men, ett nytt fräscht skär är ju inte helt fel att införskaffa....
 (Bilden kommer från denna sida)
 
 
Det var bara att skruva bort skäret och rengöra som vanligt....med liten borste, blåsa allt vad jag kunde och så lite olja på det. Låter den sedan gå en stund så att oljan sprider sig överallt och sedan torka bort den överflödiga oljan efteråt. Jag fick den relativt ren, men det hade känts mycket bättre om jag kunnat sära på skären och komma åt bättre...
 
Ni som har en sådan rakapparat - en Execta ....hur gör ni för att hålla den ren från smuts och päls?
 
 
I morgon ska Mayas nos och tassar rakas...