Maya till veterinären

Hade som sagt var tidigare bokat in en tid till veterinären för Mayas tänder + en koll i hennes öron. Jag har sett att hon kliat sig väldigt mycket i den ena örat ett tag nu...så lika bra att få det kollat när vi ändå är där.
 
 
När vi kom in till veterinären så vägde jag henne - 4,4 kilo väger hon nu! Jag tycker hon är lite smal, men det tänker jag också ta upp med veterinären och få höra vad hon tycker.
 
Veterinären luktade och topsade hennes öron och gick iväg för att kolla om det fanns några bakterier eller svamp i öronen....under microskopet. När hon kom tillbaka så sa hon att det var hur fint som helst....helt friska och normala öron. Skönt!
 
När jag bad henne kolla vikten så sa hon att hon tyckte om de lite smalare hundarna, men att Maya var lite för mager...inte alls mycket....men, lite för mager som sagt. Hon sa att hon låg på en 4:a på en 10 gradig skala, där 1 var underviktig och 10 var överviktig...så alltså om hon skulle vara en 5:a så skulle hon vara perfekt.
 
Hon kollade också hjärtljuden och lungorna.....utan anmärkning!
 
Tänderna skulle jag måsta hålla koll på...helst Canintänderna i överkäken. Där kommer tänderna framför valptänderna och det är normalt, men om hon inte tappat dom när hon är ca 7 månader så behöver de troligast dras ut av veterinären. Hon sa också att jag skulle låta henne tugga på ben - tänderna inne i munnen (moralerna) var också på väg att lossna och tandköttet var lite inflammerat på grund av detta.
 
Hon berömde henne och mig också för den delen att hon var så lätt att hålla på med i både munnen och öronen. Känner mig faktiskt riktigt stolt över de orden....stolt över Maya och lite stolt över mig själv också. Detta är resultatet över att jag hållit på med hennnes mun, öron, tassar, ögon....ja,  you name it!
 
Maya klarade alltså av sitt första riktiga veterinärbesök med bravur!
 
 
Efter veterinärbesöket så gick jag in på Regina´s för att köpa lite hundmat - Mush. Detta foder är ett färskfoder och Maya bara älskar det. Hon får det tillsammans med sitt torrfoder, men färskfodret åker först ner i hennes mage. Köttbullarna (som det ser ut som), är en smak av nöt, ren och lax....mums! Om jag fattade hennes rätt på Regina´s så skulle hon med sin kroppsvikt äta 4 "köttbullar" om dagen och det skulle täcka hennes dagsranson. Jag kommer att ge henne 2 om dagen...tillsammans med sitt torrfoder.
 
 
Väl hemma igen så blev det lite bus på gården....snacka om att denna lilla brud har energi så det räcker och blir över! Men, hon är den vackraste av vackra....sådeså!
 
 
Spara