Aroniasaften äntligen klar!

Nu på förmiddagen så har saften fått stått och dra i 24 timmar - så nu var det dags att sila, koka och hälla upp på flaska och naturligtvis provsmaka. (Se hur jag gjorde igår här).
 
Jag började med att diska ur flaskorna jag skulle använda - det är viktigt att de är rena innan den färdiga saften hälls i.
 
 
Sedan började jag att sila saften. Jag började med en grövre sil och lät det stå och droppa ett tag och sedan tog jag en silduk. Den enda nackdelen var att jag inte kunde hitta ställningen så det blev lite improviserat runt kastrullen istället, men det gick det med. Not to self....fixa en ny ställning till silduken tills nästa saftkok.

 
När flaskorna är rena som lägger jag dem i ett kokhett vattenbad så att inte glaset spricker när jag senare ska hälla på den varma saften.
 
 
Nu börjar det hända saker....saften kokar nu på spisen och jag passade på att ta bort lite skum samtidigt. Det stod inte det i receptet, men jag tycker det ser fräschare ut när skummet är borta. Vet inte om det ska ha någon betydelse i slutändan...
 
 
Nu ska allt hällas upp på flaskor....det blev bara 1 1/2 flaska. Så åter igen...Note to self - gör mer saft nästa gång. Jag använde bara 1 kg bär den här gångern, men nästa ska jag nog ta minst 2-3 kilo i allafall.
 
Fick lov att provsmaka....det var riktigt gott och det liksom smakade nyttigt också! Det var som en blandning av lingondricka och svartvinbärssaft tyckte jag...lite torr och sträv smak. Helt ok måltidsdryck!
 
 
En sak som är säker.....det kommer att bli mer saftkok här hemma i huset fler gånger. Vi kanske måste ut och plocka in från de resterande sju buskarna också....pust! Synd bara att det är så ofantligt trist väder ute idag - grått, duggregn och kallt....brrrrr!