Vårdguiden - 1177

Har fortfarnade ont på sidan om stomin, men abslolut inte lika mycket som igår. Jag vet inte om det beror på att jag knaprar Alvedon eller om det bara var en sträckning. Ringde trots det till Vårdguiden (1177) för att fråga lite om det onda jag nu har....för säkerhetsskull och ville ha någon kunnig person att tala med. Att ringa på sjukhuset känns liksom dödsdömt redan innan...med alla dessa telefontider. Ringa till min vårdcentral....nä, jusst det ja...de har ju också telefontid....suck!
 
Hela samtalet började med att jag hade nummer sex i kö och beräknad tid var ca 10 minuter. På dessa 10 minuter hann jag göra en kopp te, släppa ut Maya för att pinka och gå själv på toaletten för att tömma "påsen". Snacka om att vara effektiv....
 
Fick tillslut prata med en kvinna och hon tyckte att jag skulle ringa Kirurgavdelningen och ifrågasätta vart min kallelse är för röntgen. Hon sa att jag även borde ringa min stomisköterska, genom att hon också har en nära kontakt med kirurgavdelningen. Hon sa också något skrämmande....som jag vet stämmer. Det var att om du inte är besvärlig inom vården idag och ringer och ringer och är allmänt jobbig, så kommer du alltid vara längst ner på listan. Tyvärr är det så vården ser ut i Sverige idag, sa hon....allvarligt!
 
(Bilden lånad från denna sida)
 
Ringde som sagt var till kirurgavdelningen...de hade 30 minuter kvar på sin telefontid idag. Men, när jag äntligen kom fram så sa en röst i luren att all telefontid var redan uppbokad för idag...återkom igen nästa dag. Varför har de telefontid om de inte svarar?
 
Hon tyckte också att jag skulle ringa stomisköterskan, men där vet jag redan att hon inte har telefontid förrän på onsdag igen...suck!
 
Om jag inte får den hjälp jag skall få här i Örnsköldsvik så tyckte hon att jag skulle be om remiss till Umeå eller Sundsvall....att det var min fulla rätt. Men, det tycker jag bara känns så otroligt jobbigt....nog jobbigt att brottas med sjukhuset här i Ö-vik. Men, det klart....får jag ingen som helst hjälp inom snar framtid så kanske jag ändå måste välja ett helt annat landsting och kommun.
 
 
VART ÄR SVERIGES VÅRD PÅ VÄG?????
 
Kvinnan på Vårdguiden sa också att om smärtan inte försvinner och om jag fortfarande känns hård  på ett specifikt ställe på magen så skulle jag åka in på akuten....det kan vara ett bråck sa hon och då ska de hjälpa mig. Hon sa att då kan de inte säga att jag står under behandling och skicka hem mig, gonom att detta är ett nytt sjukdomstillstånd...får bara hoppas nu att smärtan och hårdheten försvinner. Jag VILL inte åka in på akuten....jag bara VILL inte!
 
 
Jag har ju som sagt var inte lika ont idag som igår....men, det känns heller inte som det brukar göra. Vi får se om jag fortfarande känner mig öm i morgon....suck! Ska man inte ens kunna arbeta hemma på gården när man har stomi? Eller är det bara ett olyckfall i arbetet som hände mig? Visst så känner jag av att det gör ont på samma ställe tidigare när jag är på jobbet och sa det också till läkaren redan för någon månad sedan, men hon sa då bara att jag anses nu som frisk enligt vården och om jag har ont så ska jag äta alvedon (4 gg/dag).
 
(Bilden lånad från denna sida)
 
Fan...också!
 
Spara
Spara
Spara