Ny sats Aroniasaft...

Det är snart slut på Aroniasaften som jag gjorde förra gången (se recept här). Denna gång dubblade jag satsen till 2 kilo bär....nu ska vi få ihop 4 liter saft hoppas jag. Jo, har tidigare idag varit och plockat in lite svartvinbärsblad som jag ska ha i saften, resten åkte in i frysen tills nästa gång saften skall göras. Bladen på svartvinbärsbusken finns ju inte kvar på hösten/vintern...och saften skall ju göras under vinterhalvåret också ...
 
 
 
Plocka fram matberedaren och bären har legat framme och tinat från frysen sedan i morse...nu kör vi!
 
 
 
Maya blev nyfiken och ville gärna se vad jag pysslade med...
 
 
 
Mala bären....rätt ner i bunken.
 
 
 
Har nu tillsatt bären till sockervattnet...saften stå och gotta till sig i 24 timmar innan den skall silas ock kokas upp igen och sedan hällas på flaskor.
 
 
....fortsättning följer i morgon!