Semester i EU med hund

Vi håller just nu på att planera att åka till Frankrike med våran husbil.....om det blir den kommande semstern eller nästa, ja...det får tiden utvisa. Vi vill hålla oss efter kusten så mycket som möjligt.....men, vem vet vart vi kommer att hamna. Just nu är detta enbart fantasier och drömmar...men nån dag....då......åker vi!
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Vår resa kommer att passera fyra EU länder innan vi kommer fram till Frankrike...
 
Danmark
(Bilden kommer fråndenna sida)
 
Tyskland
(Bilden kommer från denna sida)
 
Nederländerna
(Bilden kommer från denna sida)
 
Belgien
(Bilden kommer från denna sida)
 
Frankrike
(Bilden kommer från denna sida)
 
Jag ringde (0771-223223) till Jordbruksverket för att försöka få svar på lite frågor angående resa med hund. Vi kan ju bara inte lämna Maya hemma i 4 veckor, det går ju bara inte!
 
De frågor jag ställde var vad behöver Maya för att få resa inom EU....och hon svarade: Rabiesspruta och den ska tas senast 21 dagar innan avresa och då väljer man med sin egen veterinär om man vill ha en 1-årig eller 3-årig spruta. Det behövdes också ett Pass för hunden, där det står hennes uppgifter och vilka sprutor hon tagit + chipmärkning. Jag frågade också om det var några mer sprutor som Maya skulle behöva...om hur reglerna ser ut för varje land. Det hon svarade mig var att det visste hon inte - det skulle jag få ta reda på själv via veterinärmyndigheterna i varje land eller ambassaden i det landet. Allvarligt? Är det inte sådana frågo som jordbruksverket ska kunna tala om? Hon sa att när vi kommer tillbaka till Sverige så skulle vi åka mot rött i tullen och då visa upp passet på Maya....hon hade inte en aning om hur det ser ut i de andra EU länderna. Så otroligt underligt....
 
Ringde till Reginas Veterinärstation (0660-13030) och hon jag pratade med där blev förvånad över att inte Jordbruksverket kunde svara bättre på mina frågor. Hon sa att hon alltid ber "djurägare" kontakta dom när det gäller att resa med djur och att de kunde svara på deras frågor. Det är i allafall veterinären som utfärdar passet och ser till att allt som bör finnas finns där...så som stämplar och sprutor/vacciner och chipmärkningen är ok. De garanterar att det är rätt hund med rätt pass....
 
Jag ringde också till Folksam (0771-950950)....där Maya är försäkrad - för att ställa lite frågor om det "hemska tanke" skulle hända henne något när vi är i ett annat land. Han sa att Maya har ett 45 dagars reseskydd och om det skulle hända henne något så skulle vi spara kvitton + att få ett riktigt underlag på vad de gjort för behandling. Dessa kvitton lämnas då senare in till Folksam och de översätter dokumenten/underlagen....och så får jag förhoppningsvis lite pengar tillbaka.
 
 
 
Oj, så spännande detta kommer att bli.....så otroligt spännande. Det pirrar i magen bara jag tänker på det. Fattar ni vad mycket vi kommer att få se och hur många mil husbilen kommer att få rulla. Som jag fattat det så är det ca 300 mil enkel väg.....jisses alltså.
 
Jo, min mamma har pratat med en i hennes pensionärsgäng....som ofta rest/bilat i EU med sin hund och det har aldrig varit några som helst problem. Det känns riktigt skönt att höra.....
 
Jo, föresten....om någon av er som läser detta har tips eller annan information om vad man ska tänka på när man reser med sin hund inom EU...skriv gärna en rad - då skulle jag bli så glad! Många tankar som snurrar just nu....