Nu blir jag rädd....

Idag så står det i ÖA...vår tidning här i Örnsköldsvik att en jämthund blivit uppäten av varg (eller björn), vid Stora Orrvattnet som ligger mellan Gideå och Björna...alltså ett stenkast ifrån där jag bor.
 
Blir så less på ÖA som har plustjänster....kan ju inte läsa hela texten...., men en på FB har fått tag i denna text:
 
"Jämthund uppäten nära Stora Orrvattnet: "Jag blev chockad".

Någon har blivit av med sin hund i trakterna kring Gideå/Björna. Hunden kan ha blivit tagen av en varg eller björn.

– Jag blev chockad när jag stötte på det som var kvar av hunden, säger Olle Nyström.

Jägaren Olle Nyström var ute på en fisketur i lördags när han stötte på hundkadavret.

– Jag var på gränsen mellan Gideå och Björna socknar. Vi var ganska nära sjön Stora Orrvattnet.

Olle Nyström uppger att det var vid lunchtid som han fick syn på den döda hunden.

– Jag har själv haft många hundar genom åren. Flera gånger har jag sett vargrivna hundar på bild, men aldrig i verkligheten.

Är du säker på att den här hunden har fallit offer för varg?

– Nej, jag är inte säker. Men det såg misstänkt ut. Nästan allt av hunden var uppätet; från frambenen till bakbenen, säger han och tillägger:

– Plus att revbenen var avbitna vid ryggraden. Jag har svårt att tro att det är en räv som varit framme. Till och med inälvorna är borta på hunden, säger Olle Nyström.

Vad är det för hund?

– Som jag kan förstå rör det sig om en jämthund. Om det skulle vara så att hunden har självdött så måste den ha hittats rätt fort av det djur som ätit upp den.

– Det var väldigt mycket blod på marken bara några meter från hunden.

Olle Nyström fortsätter:

– När vi var på väg till fisket såg vi en massa spår och skämtade om att det kanske fanns varg i området. På väg hem efter fisket sprang vi på den döda hunden.

– Utan att känna till vad exakt som hänt måste jag säga att det är en mystisk historia.

– Jag har ringt runt till hundägarna i jaktlaget och berättat vad jag stötte på i lördags. Det kan vara bra att hålla koll på hundarna".
 
Så här sargad var hunden av varg eller björn.....fy så fruktansvärt hemskt. Nu vågar jag INTE har Maya lös i skogarna mer. Björnen går ju i ide under vintern, men vargen finns året runt. Hur ska man kunna få sin hund att fatta att vargen INTE är en annan hund....eller fattar de det? Men, samtidigt så har ju också hunden inte sina rovdjursinstinkter uppgraderade som vargen har....eller björnen för den delen.
 
 
 
Kartan nedan visar verkligen hur nära denna attack var....den röda pluppen var där hunden hittades och där jag visar med pennan...där bor jag....fy sjutton så det är nära. En varg kan ju springa många mil på ett dygn....hua! Jag vet att det finns många varg och björnälskare där ute i landet, men de flesta bor nog i storstäderna och som inte överhuvudtaget kommer i närheten av dessa två rovdjur än på djurparker. Fördomsfull...ja.....helt klart! Det är INTE roligt att behöva vara rädd när man går i skogen...någonting som jag bara älskar att göra. De säger att de är mer rädd för dig än du är för dem....men, vad hjälper det om de börjar käka på våra sällskapsdjur eller andra tamdjur för den delen....grrrrr!
 
 
 
Fan också.....räcker det inte med björneländet som finns i skogarna...ska nu varg också finnas där. Det var inte länge sedan det var någon som tror sig sett varg i Bjästa också....som ligger några mil söder om där jag bor (ni ser ortsnamnet snett nedanför pennan vid E4:an).
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
 Nä...fy tvi och vale.....när de kommer så tätt inpå blir det riktigt otäckt!