Tankarna snurrar....

Har som sagt var varit inlagd på sjukhuset - 19, 20, 21, 22, 23, 24 maj....hela fem nätter. Fick permision inför stundande operation som är planerad till den 7 juni. Mitt Crp ligger nu på 57, njurvärderna var bra, kaliumvärdena var bra, det vita blodkropparna var ok och så var det något annat som också låg inom rätt gräns.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Tankarna snurrar verkligen i huvudet på mig nu...all information som jag fått på så kort tid. Vet inte hur jag ska kunna sortera dom riktigt. Om vi börjar med vad min läkare Stina Gustavsson berättade för mig om den stundande operationen...vad jag nu kommer ihåg! Hon kom in och hälsade på mig och började prata....jag fick stoppa henne ganska snabbt och be henne skriva ner och rita vad hon menar. Så hon började teckna mina tarmar och visade på hur kraftig förträngning jag har i grovtarmen. Denna förträngning är ärrbildningar efter divertikuliterna (tarmfickorna) jag har haft. Hon sa att detta är kroniskt på mig genom att ingen antibiotika gör någon skillnad - så de ska helt enkelt operera bort den skadade delen av min tarm. En sådan operation kunde ta en hel dag...en hel dag liggandes nedsövd i ett operationsrum.....huvudet snurrar fortfarande av denna informtion och inte blir det bättre heller. Hon fortsatte sedan med att de troligtvis kommer att sätta in en stomipåse på min mage genom att mina tarmar har en sådan kraftig inflammation. De vill vara 100 % säkra på att de tarmarna läkt ihop innan....annars så kan avföring läka ut i bukhålan och då blir jag RIKTIGT sjuk! Det enda jag tänker på medan hon pladdrar på är att jag troligtvis kommer att få en påsen på magen i ca 6 månader innan de kan göra en ny operation för att ta bort den. Påse på magen....hur funkar det, kan jag leva normalt, hur sköter man en sådan, kan man bada och sola, kan man jobba, kan man åka på semester, vad kan man äta....hua vad tankarna snurrar på mig just nu! Vill bara gråta och skrika högt! Inget är ju säkert att det kommer att bli så, men troligast enligt läkaren. De kan inte avgöra förrän de sett hur det ser ut bland tarmarna.
 

Jag kommer inte behöva ha stomin i all evighet, men ändå känns det så tufft just nu. Tänker mer på detta än på själva operationen.....dumt...ja....jag vet! Men, som jag skrivit tidigare - tankarna bara snurrar just nu. Än fast jag sett klippet ovan så känns det inte alls bra...inte bra alls faktiskt! Är ledsen....så himla ledsen att det skulle ha fått gå så här långt. Om min läkare skickat in mig redan efter att första antibiotikakuren inte fungerat så kanske inte mina tarmar varit så inflammerade så en stomipåse måste operaras in. Men, om, kanske, varför....är ju bara dumt att tänka på just nu! Nu tar vi en dag i taget och jag ska försöka vila och äta rätt (skonkost) här hemma i hemmets lugna vrå fram tills operationsdagen. Jag vet inte om jag har en påse på magen när jag vaknar från operationen eller inte....det får tiden utvisa! Den dagen den sorgen, som det heter!
 
Jag tror inte de nära och kära förstår hur dåligt jag mår inför den stundande operationen och min oro för stominpåsen. De skämtar och säger att de är ju inte för evigt och bla, bla, bla.....men, för mig känns det som en livstidsdom just nu iallafall. Är ledsen....men, håller humöret uppe inför de andra! Men gråter i tysthet....allt känns så jobbigt just nu. Måste äta specialkost genom att jag gått ner i vikt, hundvalpen som jag skulle få hämta hem den 5:e.....många tankar som snurrar i mitt huvud just nu!
 
Nä.....nu måste jag rycka upp mig! Jag som brukar kunna se positivt på det mesta här i livet och att allt har en mening. Kanke jag kan hjälpa någon annan med min resa som komma skall...vem vet!
 
 
 
 
Spara
Spara
#1 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Vilken kämpe du verkar! ♡ Håller tummarna för dig!

Svar: Tack :) Ja, det är inte lätt att vara sjuk idag! Men, förhoppningsvis så har de hittat vad som är fel och allt bara kan bli bättre :)
CARINA WESTIN