Förbjuder utländsk personal inom hemtjänsten

Läste i ÖA (örnsköldviks allehanda) idag att alla kommuner inom Västernorrland ska ge vårdtagare möjligheten att "slippa" personal med utländskt ursprung! Helt rätt anser jag.....håller ni med mig?
 
Vad än anledningen må vara så MÅSTE vårdtagaren som betalar för en tjänt själv få bestämma vilka/vilken person som kommer in i deras hem. Att de nu är personer med utländsk härkomst bottnar (vad jag tror) i språkförbristringar. Jag skulle INTE vilja ha en människa som ska ta hand om mig...och jag inte förstår vad den människan säger! Jag tror också för den delen att en gammal människa som inte kan ett ord svenska skulle mycket hellre vilja ha en som pratar samma språk. Rasistkortet går båda vägar.....
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Tre saker jag vet om detta - språket är nyckeln till allt:
 
  1. Min farmor bodde (när hon levde) på ett ålderdomshem här i Örnsköldsvik. Hon berättade att hon fått en ny personal....en Thailändska. Hon sa att hon var jättegullig och snäll....men hon förstod inte ett enda ord av vad hon sa. Nu var det ju så att min farmor inte heller hörde så bra....men, det måste vara frustrerande att se hur munnen går på en av personalen som skall ta hand om dig, men inte kan förstå någonting alls av vad männsikan säger. Jag skulle inte vilja ha en sådan personal den dagen jag blir gammal. 
  2. Min pappa har fått lov att byta läkare...pågrund av att han inte förstod vad läkaren sa. Då snackar vi om att läkaren skulle förklara olika mediciner som min pappa skulle ha....livsviktigt att förstå rätt sådana gånger. Tänk om han tagit större doser än vad han skulle ha haft? Tänk om läkaren sagt något annat viktigt om hans mediciner? En annan läkare pratade så tyst - så han då heller inte hörde vad han/hon sa...så där blev det också ett byte. Jag kan tycka att det är superviktigt att just en läkare behärskar det svenska språket....det är ju så lätt att det kan blir missförstånd annars och att de talar tydligt.
  3. Jag hör sedan födseln dåligt på höger öra och fick en dansk öronläkare.....fattade ingenting alls. Jag fick fråga sköterskan hela tiden om vad han sa. Jag såg att läkaren blev frustrerad och sköterskan kände sig obekväm. Men, det sket jag fullständigt i.....jag måste ju få veta vad han säger till mig...eller hur?
 
Jag tror inte detta har med rasism att göra - än fast rubriken är satt så! "Förbjuder utländsk personal inom hemtjänten" och "Utländsk personal väljs bort inom hemtjänsten i västernorrland.Jag tror att det hela handlar om att kunna förstå och höra vad den andra personen säger...
 
Rätten att själv få välja vilken person de ska ha i sina hem....det måste tas på allvar. Jag vill tex inte ha en manlig gynekolog....gör det mig sexistisk? Om jag inte förstår min tandläkare/läkare....då byter jag....är jag då rasistisk? Jag ser att en människa har skrivit (i en tråd på FB), att rasister inte ska ha rätt till någon hemhjälp alls! Vad händer då med yttrandefriheten, rätten att tycka vad man och det demokratiska sammhället....om jag nu mot förmodan inte vill ha en utländsk människa i mitt hem....då måste jag som köper den tjänsten av kommunen få yttra mig...eller? Jag har själv jobbat på ett åldersomshem och de manliga i personalen fick aldrig tvätta/duscha de gamla kvinnorna - de ville ha en kvinna (sexisktiskt?).
 
Blir så förbannad när rasistkoret slängs ut....i allt!
 
De flesta gamla (inklusive mig) hör oftast sämre på äldre dagar...thats it! Den dagen jag har hemtjänst eller hamnar på vårdhem...ja, då vill JAG ha en personal som jag förstår. De som sitter hemma i väntan på att få prata med en människa.....vill då verkligen kunna prata och även förstå den andre....det är så viktigt!
 
Det svenska språket borde kunna behärskas till fullo innan du/man/hon/jag....ska jobba med människor i Sverige (som tex: sitter i en växel på ett företag, vårdbiträde, läkare, veterinär, blåljuspersonal, tandläkare, busschaufför, hårfrisörska m.m.)! Ibland har det ringt telefonförsäljare till mig och jag har bara sagt tack och hej...jag förstår inte ett ord av vad du säger...(rasistiskt?)
 
NÄ....LÄR ER ORDENTLIG SVENSKA! Jag tror inte detta skulle tas upp annars.....mer människor behövs inom vården, men svenskan är grunden till ett jobb. Det tycker i allafall jag.....om de nu vill jobba och leva här!
 
De får inte dikriminera personal säger Anna-Britta Åkerlind (oppositionsråd i Ö-viks kommun).....så detta får helt enkelt inte förekomma i våran kommun, men "brukarna" ska alltså bara svälja och acceptera att de själva inte har en möjlighet att välja i detta avseende. Nä....fy också! Personalen borde kunna svenska....enkelt krav kan man ju tycka! De pratar bara om personalen att det är diskreminering.....inte ett ord om vad brukarna vill - konstikt! Rasistkoret igen...inte ett ord om att de kanske inte föstår vad de utländska i personalen säger.
 
(Bilden kommer från denna sida)