Stomikoll...

Jag skulle vara på koll igår eftermiddag, men precis när jag skulle sätta mig i bilen för att åka ringde stomisköterskan Linda och sa att det blivit en dubbelbokning. Hon undrade om jag kunde komma 08:30 idag istället...vad ska man svara på det? Självklart så kunde jag idag...
 
 
Hon frågade mig en massa saker och visade också andra stomipåsar. Hon tyckte att den jag har läker för mycket på mitt skinn, så har fått testa en ny variant idag....en som är lite kupad + att jag fick ett resårband som håller fast den - som går runt midjan. Det kändes helt ok med "bältet" och jag hoppas att den också hjälper till att det nu inte ska läka. Hon tyckte också att stomin såg fin ut och hon skulle ringa mig i morgon för att kolla hur det gick med den nya sorten påse. Jag fick även en till som var reativt ny på marknaden....den ska jag testa lite senare. Så när jag lämnade henne hade jag en hel kasse med nya produkter med mig hem. Om jag tyckte den nya jag har just nu funkar bättre så ska jag få lite av henne för att senare kunna hämta ut på apoteket...det är beställningsvaror. Blir lite orolig nu när vi ska ut på semester igen på tisdag....hinner jag få de nya (om de funkar) innan dess? Semestertider och sjukhusbesök....suck!
 
 
Jag berättade också för henne att jag fortfarande kan få jätteont i sidan av stomin om jag lyfter något tyngre,  tex. dammsuger, bara böjer mig ner eller bara kliver upp från liggande (i sängen eller soffan). De läkare jag haft har naturligtvis semester så hon skulle kolla med en annan läkare.
 
Min sjukskrivning går ut nu den 25:e och två veckor efter det så ska jag börja jobba igen. Jag berättade att jag var orolig för hur det skulle gå - genom att där lyfter du tunga saker nästan hela tiden. Linda trodde att allt som de skurit sönder i min mage har börjat växa ihop och att det troligast var därför som det stramar i magen när jag står upp med rak rygg. Hon sa också att det är ju bara lite mer än en månad som jag opererade mig - så hon förstod att jag fortfarande hade ont ibland. Men, hur kan jag då jobba? Det kommer inte bli full fart på gammtanten inte....inte om jag har ont! Hoppas då bara att min chef har förståelse för detta....suck!
 
Mobilen ringde och det var en läkare som undrade hur jag mådde - som Linda bett ringa mig. Jag sa som det var och läkaren tyckte att jag skulle börja ta smärtstillande tabletter igen - 1 x 4 1 mg Alvedon om dagen. Suck, jag som var så glad att kunna slippa ta dessa helvetiska tabletter. Jag tycker faktiskt att det är lite konstigt att dölja smärtan med mediciner - ska de inte undersöka varför jag har smärtan istället? Men, så är väl sjukvården idag - ta en alvedon och hör av dig (via Linda) om det inte blir bättre....suck! Så nu måste jag helt enkelt börja knapra piller igen...jag som har så svårt att svälja ner dom....skit också!
 
 
Spara