Saxnäs - Gäddede

Denna dag kommer att bli jobbigt tror jag - inte nog med att regnet öser ner och himlen är alldeles mörkgrå,  vi ska även åka till en massa olika sevärdheter idag. Jag hoppas bara att Maya kommer att sova så fort vi förflyttar oss mellan de olika ställena. Först blir det frukost innan vi åker iväg....
 
Se tidigare inlägg från mobilen här...

 
Första stoppet blir till Fatmomakke som är en samisk kyrkstad. Så häftigt det var och se alla dessa kåtor, det var hur många som helst + alla gamla hus som fanns där...trots regnet. Maya fick åka i min sommarpresent från mitt jobb...en ryggsäck. Där verkade hon trivas väldigt bra...så skönt. Hon ska inte promenera så mycket på sina unga ben...vi turades om att bära henne.
 
 
Nu åker vi mot Klimpfjäll för att besöka Norgefarargården och där käkade vi våfflor med grädde och sylt (Mina föräldrar bjöd oss alla - genom att det är pappas födelsedag idag). Maya fick följa med hon också, men hon låg och sov i sin ryggsäck under hela måltiden. Oj, så gott det var med lite varmt i magen denna urtrista och grå dag....med massor av regn. Tänk så vackert det hade varit med blå himmel och sol...när det är nog vackert i allt det gråa! De bakade tunnbröd där på Norgefarargården och vi alla passade på att köpa med oss lite nybakat...
 
 
Mätt i magen så drar vi vidare mot resans höjdpunkt enligt mig - Stekenjokk! Men, en sak som är säker...denna resa ska jag bara göra om i bättre väder. Allt blir så trist när det är så grått ute, men ack så storslaget det var ändå. Jo, Maya fick testa att gå på snö för första gången i sitt liv och det gick galant - hon till och med kissade i snön...hahaha!
 
 
Efter detta så styrde vi kosan mot Gäddede - där vi ska övernatta...
 
 
Framme i Gäddede så hamnade vi på Hill Street...hahah. Pappa fyller hela 75 år idag så vi grillade gott och trängde sedan ihop oss i vår husbil och käkade tårta och mådde gott. Finns det hjärterum så finns det stjärterum...eller hur?
 
 
Pust...och god natt!
Spara
Spara
Spara