Oopsies & Skink Wraps - Lchf

Idag är det min allra första LCHF dag och jag har varit riktigt flitig. Jag bar bakad Oopsies och fixat till några Wraps fyllds med skinka och ost....ägg för hela slanten med andra ord! Så nu har jag frukostmackor tills i morgon och middagen är avklarad och avnjuten + att Jocke fått några Skink Wraps i matlådor.
 
Oopsies
 
Plockade fram alla ingredienserna...sen så bar det av! 
 
3 ägg
100 gr pfiliadelphia ost
1 nypa salt
0,5 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
Sesamfrön
 
Sätt ugnen på 150 grader. Separera vitor och gulor. Vispa vitorna hårt med salt. Vispa gulorna, färskosten, fiberhusk och bakpulver och vänd sedan ner äggsmeten lite i taget. Var försiktig, de ska bara vändas ner, det gör inget om smeten är toppig och inte slät.Klicka ut på bakpappersklädd plåt och strössla över cesamfrön (eller vallofrön om ni föredras dessa). Grädda i 25 minuter. Njut med ditt favoritpålägg!
 
 
De var faktiskt riktigt goda - med väldigt mycket äggsmak. De på minner lite om en väldigt tjock äggstanning med inslag är bröd. Blev lite överraskad över att jag tyckte de var goda....det såg ju inte så gott ut innan de hade fått sin färg inne i ugnen. Klart godkänt....
 
Skink Wraps
 
 
Wraps
 
8 ägg
1,d dl grädde
1,5 msk fiberhusk
1 krm salt
0,5 krm vitpeppar
 
Fyllning
 
150 gr skinka pålägg
3 dl riven ost
0,5 tsk torkad timjan
 
Blir fyra stycken wraps (jag fick sex). Vispa ihop alla ingredienserna och låt svälla en stund. Stek i smör på båda sidorna på låg värme. Lägg upp på tallrik och låt svalna.
 
Lägg på skinka, riven ost (spar lite ost till garnering) och timjan. Rulla ihop och lägg på bakpappersklädd plåt. Strö över riven ost. Gratinera i 7-8 minuter i ugn 250 grader.
 
 
Detta var också riktigt gott. Kommer nog prova denna med lite mer krämighet i fyllningen nästa gång, så att det blir mer likt crepes. Ägg är riktigt mättande....bara så ni vet det.
 
Ja....så var min första LCHF dag - glömde skriva att jag åt äggröra i morse också...med några prinskorvar. Nästa som hotellfrukost....bara nästan :) Ska skriva ner detta recept någon annan dag....