Tarmfickor/Diverkulitit och Lchf?

Har fått känning av "mina" tarmfickor igen - men det har tett sig lite annorlunda denna gång. Jag har alltid varit hård i magen, men denna gång var det precis tvärtom. Kan det bero på Lchf? Har nu hållit på med Lchf i 3 veckor....och har fått gå på toaletten ganska frekvent under den tiden. Men, på söndagskvällen så kände jag av feber och ont i magen + öron, hals och öm i hela kroppen. Har så ont ibland att jag till och med kräks....det kommer alltså från "båda" vägarna....blä!
 
MIna funderingar har gott på att det finns mycket fibrer i bröd och just fibrer är bra att äta för att de river gott i tarmarna - så att man minimerar risken för att få just inflammerade tarmfickor. Inom Lchf kosten så äter man ju inte bröd, eller saker som växer under jord...som morötter till exempel...som också river bra i tarmarna. Men, samtidigt så har jag läst någonstans att just vitkål....kan ha samma effekt som morötter. Om det är sant eller inte törs jag inte svara på!
 
Bilden nedan är en typisk bild på Lchf kost...
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Har varit inne på Internet nu på morgonen och försökt hitta något om tarmfickor vs. Lchf och har hittat detta: Det finns fiberrrika grönaker som man kan äta....som tex ärtor, bär, broccoli och blomkål m.m., men detta ätar man ju i stora lass genom Lchf kosten...så det måste ju vara bra.
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Jag funderar stark på att kanske börja äta havregrynsgröt på morgonen....så att jag får i mig nyttigt fiber i allafall en gång om dagen. Undrar också hur detta kommer att påverka min viktnedgång (har i dags dato gått ner ca 5 kilo)?
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
Fasen så svårt det är att hitta något svar på detta...om Lcfh och Tarmfickor....hittar lite, men det är oftast bara trådar som "vanliga" människor svarar på och kommer med olika förslag. Jag vill ha fakta av läkare.....det är bara att leta vidare med andra ord!
 
Jag vet att jag får känningar av mina tarmfickor när jag äter mycket nötter, det blir kanske som en klistrig massa som fastnar i tarmfickorna...tror jag i allafall. Har stött på fler som beskriver och undrar om Lchf och tarmfickor, men aldrig något konkret svar....suck!
 
Psylliumfrön har jag sett ska vara bra för divertikuliter....vad är då detta?
 
(Bilden kommer från denna sida)
 
  • Det finns de som intre tror att Lchf kosten skall påverka tarmfickorna
  • Det finns de som blivit bättre md Lchf kosten
  • Det finns de som säger att Psylliumfrön används vid problem med tarmfickor
  • Det finns de som säger att de fått tarmfickor....som de tror kommer från Lchf
Hittade en länk som gör att allt jag trott ställer sig på ända....artikeln säger såhär: "A high fiber diet is broadly recommended for the prevention of diverticular disease based on unconfirmed, unproven, untested, and speculative "theories" that a low fiber diet causes this pathology. In fact, it's the complete opposite — a high fiber diet is the primary cause of diverticular disease and related complications".Alltså så ska man inte äta så mycket fiber trots allt? Nä, nu ger jag upp.....
 
Går och lägger mig istället, har varit uppe på toa mest hela natten känns det som....