Träffat läkare och stomisköterska idag!

Idag klockan 13:15 så skulle jag träffa en av läkarna som opererade mig + stomisköterskan som jag ska utvärdera stomipåsarna jag testat med. Jocke kom upp på sjukhuset för att vara med Maya under tiden jag var inne på sjukhuset...hon vill inte vara ensammen hemma än (måste verkligen börja träna mer på det inom snar framtid). Har sovit ca 3 timmar och känner mig nästan full just nu, efter detta inlägg så blir det att dra täcket över huvudet tills Jocke kommer hem vid 17:30 och hoppas att Maya också vill sova en stund.

 
Jag fick träffa stomisköterskan Linda först och Stina Gustavsson (istället för Susanne) kom in på rummet lite senare. Linda och jag pratade en stund om de stomipåsar jag fått provat och jag berättade för och nackdelarna med alla...tänk om man kunde få skräddarsy sin egen stomipåse, det hade varit toppen. Men, vi kom iallafall fram till att jag ska fortsätta med samma sorts påse som jag haft från början, men en mindre storlek genom att den större jag haft skaver i min ljumske. Linda skulle också beställa en gördel åt mig som jag kan ha över stomipåsen när jag är på jobbet, det har varit en stor rädsla för mig att jag ska riva sönder påsen eller ännu värre få ett otäckt sår på självaste stomin. Super skön kändes den att ha på, men hon hade inte den storlek jag behöver hemma...så synd! Stomin såg jättefin ut...skönt att höra.
 
Underbara kirugen Stina (hon är den finaste läkare jag någonsin träffat) kom sedan in och pratade med mig och resultatet av analysen av min tarmbit som de opererat bort. Hon sa att det fanns inga som helst kontisgheter i tarmen och att de bara visade att den var kraftigt inflammerad och kraftigt förträngd....så skönt. Någonstans som har man varit orolig att det kunde hittat något annat otäckt där...
 
Stina berättade också att i mitten av september så kommer jag att få en kallelse för en tarmundersökning - hon vill se hur tjocktarmen ser ut på det ställe där nu skarven sitter. Hon sa att det kan vara en förträngning kvar på grund av operationen...ett ärr. Hon berättade också att denna operation kommer att gå mycket snabbare och att jag inte kommer att ha lika ont efteråt. Hon sa också att till 70 % så kan hon bara gå in just där tunntarmen sticker ut på den kommande operationen, men att det fanns en risk att de kan få öppna mer om det vuxit fast för mycket. Hoppas och håller tummarna redan nu att det kommer att bli det förstnämda. Hon sa också att jag inte kommer att få tarmfickor mer, men jag kan få tarmvred...suck. Vid tarmvred så märkte man detta genom att man får ont i magen, kräks och inte kan gå på toaletten och göra nummer två...då ska jag direkt in på sjukhus för ett utvärdering.
 
Var sedan ner på apoteket och gjorde en beställning på alla grejer som jag måste ha, det är ingenting de har på lager utan de måste beställa hem det. De skulle skicka sms när de fått in alla grejerna - såsom: spray, alvedon, kompresser, stomipåsar, packnigsringar, tvättservetter och gördeln.
 
Nä....nu ska jag och Maya hoppa i säng och sova några timmar hade jag tänkt och jag kommer snart nog märka hur Maya vill göra!