Nu har de gått för långt!

Jag såg ett inlägg som en vän till mig lagt upp på FB - att SPK (Svenska Pudelklubben) nu kommer att inte godkänna reslutat på arbetande hundar om de inte har RÄTT färg. Allvarligt? Vad har färgen med detta att göra? "Våra" flerfärgade pudlar är registrerade inom SKK (Svenska Kennelklubben), men om det dyker upp på hunddatan att hunden är flerfärgad...ja, då får de inte ens omnämnas. Min vän Lena har arbetat hårt med sina pudlar inom rallylydnad och vunnit en massa priser...de har till och med varit omnämnda i Pudel Nytt (en tidning som medlemmarna inom SPK får hem i brevlådan). Jag förstår att de som redan är med i rullarna är förbannade och så är jag med....jag har ju också en flerfärgad pudel som alltså inte kommer att erkännas av SPK än hur duktig hon än må vara. Så djävla sjukt!
 
Det står så här på Svenska Pudelklubbens sida:
 
"När tävlingsåret 2017 är slut kommer vi kunna presentera inte bara årets lydnads-, bruks-, viltspårs-, rallylydnads- och agilitypudel utan även Årets allround-pudel, vilket är nytt för i år!  

I och med nya regler i många av grenarna har alla listor genomgått en översyn och det är nya alternativt justerade statuter för dem alla. Gemensamt för alla utom agility och allroundlistan är att de numera uppdateras automatiskt då resultaten hämtas via hunddata på alla registrerade pudlar av godkänd färg där ägaren är medlem. Detta medför att hundens registrerade ägare måste ha sina uppgifter synliga på hunddata för att medlemskap i pudelklubben ska kunna kontrolleras. För agility- och allroundlistan skickar du som ägare in era resultat, gör det gärna löpande under året".

 

Hur kan en registrerad pudel inom Svenska Kennelklubben med stamtavla och allt behandlas så olika - är en tvåfärgad mindre värd än en enfärgad - ALLA är ju trots allt pudlar!
 
 
Jag har en liten förståelse att de inom SPK vill bevara den solida färgen inom pudlarna just inom utställningsvärlden, men inom arbetande hundar? Nä....nu fattar jag inte vad de håller på med. Alla ni som har en pudel från en solidkennel....som har vita tecken på sin hund.....räkans den också som en godkänd färg, eller får ni heller inte den uppmärksamhet din hund och du själv förtjänar inom tex rallylydnad eller agility? Om det är så att dessa hundar blir godkända av SPK...kommer de att få med sin bild i tidningen Pudel Nytt? Knappast!
 
Varför ska man vara med och sponsra SPK om de anser att min PUDEL inte är värd någonting i deras ögon? Funderar allvarligt på att inte vara med längre i denna för mig ni IDIOTISKA klubb!
 
En annan fundering jag har är VARFÖR är de så otroligt rädda för den flerfärgade pudeln? Den enda som skiljer den solida och den flerfärgade pudeln åt är en liten gen.....en gen som talar om vilken färg huden kommer att få. Om de är så rädda....varför dyker det titt som tätt upp pudlar med vita tecken i solida uppfödningar av pudel då för? Har de ingen koll på sin avelsbas? Nä....nu är jag riktigt förbannad! Är de rädda att bli utkonkurerade eller vad är det frågan om? Om de vill ha solida (enfärgade) pudlar...ja, men avla på solida färger då och låt vi andra som gillar de flerfärgade vara!
 
EN PUDEL ÄR EN PUDEL - oavsett vilken färg den har!
 
Vem har bestämt detta och på vilka grunder har detta gått igenom?
 
Lånat denna bild av Lena och texten till: "Mio...min lilla stjärna tog sitt 1:a cert (mästare klass) i rallylydnad igår. En 2:a plats å 92 poäng !
 
 
Lilla duktiga Mio....vad händer nu med hennes karriär inom Rallylydnaden? Vad kommer att hända med min Mayas karriär inom agility, rallylydnad eller vanlig hederlig lydnad? Kommer vi aldrig få våra reslultat godkända inom pudelvärlden? Vad händer då med våra reslultat om vi tävlar och vinner över en med en enda färg på pälsen? Kommer den enfärgade stå som vinnare eller vadå?
 
SKÄRP ER PUDELKLUBBEN!
 
Är det fler raser som särbehandlas där ute i vårt avlånga land?
 
Man kanske ska ta till rasistkortet som varje svensk verkar vara livrädd att bli kallad för. För det är ju just vad detta är anser jag - bara för att PUDELN råkar ha fler färger än en så ska deras resultat inte räknas inom SPK. Detta är verkligen en diskreminering på hög nivå och ett slag i ansiktet på alla som har registrerade pudlar med stamtavla och allt....men som enligt SPK inte har "rätt" färg på sin päls. Fy skäms på er!
 
Nu ska jag ta kontakt med SPK och be dem ta bort mig som Ombud för Örnsköldsviks Pudlar....om de inte kan acceptera och behandla min Maya korrekt...ja, då vill jag inte heller fixa och dona för de andra pudlarna som finns här i Ö-vik. Mobbing känns det som just nu....grrr!
 
Detta mail skickade jag till dem: "Jag heter Carina Westin och är ombud för Örnsköldsvik och jag VILL nu att ni tar bort mig som ombud genast!

Jag är riktigt och uppriktigt förbannad just nu på er – för att ni inte accepterar min pudel som en pudel och får genom det senaste protokollet (som handlar om arbetande hundar) ni hittat på inte kunna bli erkänd i hennes framgångar i framtiden av er inom SPK när hon skall tävla inom både agility och rallylydnad. Om ni inte accepterar min hund (som råkar vara flerfärgad), ja, då vill jag inte heller representera de andra pudlarna i Ö-vik heller!

Hoppas ni nu en gång för alla tar bort mig som ombud….jag känner att jag inte orkar med detta längre!

Med vänlig hälsning Carina Westin och hennes underbara flerfärgade Pudel  Maya, som är registrerar i SKK och har stamtavla!!!!"

 
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Knepigt!

Svar: Att det är....blir riktigt arg på SPK just nu!
CARINA WESTIN

#2 - - Marie:

Bra skrivet, men det är inte bara en liten gen som spelar in. När det gäller duktiga lilla Mio, så är det så, men inte när det gäller din Maya (där är det två olika gener som samverkar, förenklat uttryckt). Jag tror att det kommer att bli vanligare att det föds flerfärgade pudlar i den solida aveln eftersom man idag strävar efter att minska inaveln. Det är ofta det kommer fram när man parar obesläktade hundar.

Det finns 16 diskvalificerande fel i standarden för rasen Pudel, och det är bara "felfärgade" som inte får vara med på SPK:s listor över årets pudlar. Hade klubben varit smart, så hade man ställt kravet att hunden även måste vara utställd med minst Sufficient (godtagbar) för att få komma med på SPK:s listor över årets pudlar. :)

#3 - - Åsa, HUNDraelvan:

Word!

Åsa med lic. terapihunden Jamma (Maylines Easy Jamming.) som är tvåfärgad och duktig även på Nose Work och parkour.