På väg igen...

 
Packade ihop alla sakerna och klockan 10:30 lämnade vid Storforsens camping för nya mål (29/7). Denna gång så åkte vi till Arjeplog för att gå och titta på Silvermuseet där. Innan vi var framme så hade vi självklart hunnit stanna och fika efter vägen. Fika kan man ju inte vara utan.....eller hur?
 
Se även tidigare inlägg från mobilen...
 
Jag hade verkligen hoppats på en hel flock med renar efter vägarna, men vi såg bara någon enstaka ren här och där, suck!
 
 
Framme i Arjeplog och nu blir det samiskt silver och andra gamla föremål att titta på. Min pappa stannade utanför med hundarna, det var så varmt ute och han är inte heller så intresserad - han trivs bäst i skuggan på en parkbänk. 
 
 
 
Inne i museet fanns det mycket att titta på och förundras över - här kommer ett liten axplock
 
 
 
Kolla in detta alltså.....jisses amalia! Olika priser på vad det kostar att bli dödad på ett eller annat sätt - de var riktigt grymma på den tiden må jag säga....hua! En bödelstaxa....allvarligt? Som jag har förstått det så är det benådade "oftast" män som är bödlar, de får helt enkelt välja att bli bödel eller dödad....vilket val! En bödel tror jag inte har så många vänner i sin omgivning....
 
1 Daler motsvarar idag 300 Kronor.
 
 
 
Mat innan vi rullar vidare längs efter våra norrländska vägar - nu styr kosan mot Sorsele där vi ska övernatta. Så vackert det är efter vägarna, med alla dessa underbart vackra vattendrag och så en och annan ren längs efter vägarna. Det är väl bara så vackert i Norrland....underbart, lugnt och skönt!
 
 
 
Väl framme på campingen i Sorsele så satt vi ute och njöt av solen en stund. Men, ack vilken sunkig camping - absolut inget jag rekommenderar att åka till. Det står att: "Sorsele camping ligger vackert beläget på en gräsbeklädd udde vid den brusande Vindelälven". Nja....den brusande vindelälven såg jag inte...bara stilla sjöar som verkar vara en paradis för mygg och knott. En annan sak som inte heller var så trevlig var att det verkar ligga ett asylboende eller något i närheten av campingen, den var utländska barn som ockuperade badplatsen hela kvällen och de betedde sig illa. Ingen av oss var sugen på att gå och bada där. Jag förstår varför den i stort sett var öde...
 
 
 
Tacksamhetsdagboken:
  • Är så tacksam över allt det vackra i Norrland
  • Är så tacksam över det fina vädret
  • Är glad att vi bara sover en natt på denna camping