Blandrashundar

 
Jag har själv en blandrashund - en blandning mellan pudel (37,5%), lhasa apso (37,5%) och bichon frisé (25%).
 
Royce, 11 år gammal
 
 
Jag har läst en gammal artikel från 2006 som Expressen skrivit: Varning för blandrashundar. Där står det att man ska vara väldigt försiktig med att blanda vissa raser som tex, schäfer, rottwailer, dobermann, boxer och bellgiska vallhundar. Enligt Roger Markström (genernas betydelse för hundens beteende) så är det särskilt farligt att blanda hundar med höga halter av dopamin - han säger att vissa blandraser kan bli helt galna och koko i bollen.
 
Enligt Roger Markström så ska man var extra försiktig när man blandar vallhundar och vakthundar - han mear att när den ena delen av hunden vill valla och dena andra delen vill angripa - blir det helt enkelt kortslutning i skallen på hunden.
 
Roger Marklund menar också att det inte finns några bra renrasiga hundar vars ägare går med på blandrasavel. Där måste jag faktiskt säga ifrån.....men, samtidigt så försåt jag till 100% vad han menar. Det finns ju nu så många olika blandraskennlar som livnär sig på deras blandraser som tex, Labradoodle. En "ras" som det till och med finns almanackor om, de finns att köpa på zoo butiker runt om i landet och på markander. Det är konstigt tycker jag, eller är raser på väg att bli en alldeles egen ras? Just dessa hundar är en medveten avel som kommit fram av att det finns personer som behöver en ledarhund av något slag och som är allergisk mot pälsdjur.
 
Enligt Svenska Kennelkubben så får Blandrashundar delta i vissa tävlingar även fast de inte är registrerade i Kennelklubben. Svenska Kennelklubben försöker få ut så mycket information de kan om varför de är bättre att köpa en renrasig hund istället för en blandras. Själv så fattar jag varför människor köper en blandras, i många fall handlar det om ekonomi. När jag köpte min lilla Royce så hade min vita storpudel dött och jag ville så depserat ha en hund igen. Men, genom att jag pluggade och levde på studiemeldel så fanns det inga pengar över till en renrasig hund för mig just då - så därför blev jag med Royce, och det har jag inte ångrat en sekund!
 
Det finns en sida för de som har blandrashundar som heter Blandras , Blandis och Blandis Rix.
 
Jag valde Royce på grund av att hon jag köpte honom av avlade bara på sällskapshundar, men Royce är mer åt Lhasa Apso hållet när det gäller hans temperament. Jag håller med Roger Martkström där att det är en rysk rolett när man mixar in olika raser i en och samma hund, som tex vall, bruks och jakt mm. Du vet aldrig vad som händer i en sådan hunds hjärna - på gott och ont vill säga.
 
 
Här ligger Royce med sina kullsyskon och diar sin mamma "Bollen".
 
Här är Wikipedias defintion av en blandras - där står det att blandrashudar är friskare än renrasiga. Men, enligt Roger Markström så är detta bara nonsens.
 
Här nedan kommer myter och sanningar om blandraser:
 
 
Här är en rapport från Djurskyddet där det tar upp just vilka pengar det handlar om - fär både köpare och säljare. Att priserna på blandrashudnar har ökat . De menar också på att billiga hundar ökar ett dåligt hundägande. Det som är så skrämmande i denna rapport är att de ser att om hundägare åker bort en längre tid så är det billigare att bara släppa ut sin blandras...det är billigare att köpa en ny när de kommer hem än att inackordera den på ett hundpensionat. SKRÄMMANDE läsning! De vill också återinföra hundskatt så att samhället har en bättre koll på de hundar som finns i landet. Men, vem ska kolla om jag betalat min skatt eller inte? Det lär ju blir ett stort mörkertal där också - jag tror att det bara är de seriösa hundägarna som kommer att betala denna skatt.
   
Spara