Full moon

 
Fullmåne ikväll...känner hur det rycker i kroppen - skulle vilja yla mot månen och dansa med utsträckta armar på gräsmattan. Men, jag lyckades mot alla odds att behärska mig ;)
 
Månen är så otroligt fascinernade att bara sitta och titta på, helst när det är som ikväll - full måne. Åh, vad jag skulle vilja ha ett teleskop så att man kan komma så mycket närmare....helst då en som man kan knäppa kort med!
 

 
Enligt Expressen så bli männsikan mångalen vid fullmåne. "Galnare, sjukare och mer olycksdrabbade.
Så påverkar fullmånen oss - tror vissa forskare. Månen får ju tidvattnet att gå upp och ned. Det är ju inte konstigt om det händer något i levande varelser också, säger psykiatriprofessor Lars von
Knorring".
 
Månens magi tror jag på helt och fullt. Jag blir själv inte "dåligt" påverkad av fullmåne. Men, har hört att vissa blir oroliga och sover sämre. "Fullmåne: Också en bra tid för pengar, lycka och kärleksförtrollningar. Det är en bra tid för drömarbete och att be månen om råd eller uppfylla ens önskningar. Det är också en bra tid att göra sig av med onda energier. Ett sätt är att skala nio citroner. Placera skalen i en skål med vatten och krama ur deras oljor samtidigt som man tänker sig att dess olja motar bort det onda. Sedan skrubba golven, fönstren och dörrknopparna och hälla citronoljan i sitt hus avlopp. Detta kan man upprepa flera fullmånar i rad. Fullmånen sägs gynna alla former av magi". För mig är månen magisk!
 
denna sida hittade jag detta: "Många mänskliga kulturer har dessutom namngivit fullmånen genom årets månader och flertalet indianstammar använde månfaserna och fullmånen för att hålla koll på årstiderna. De kanske mest kända namnen härstammar från Algonquin stammarna som bodde i New England området i nuvarande USA. Några av de vanligaste namnen för våra månaders fullmånar följer här nedan":
 
  • Januari  - Vargmåne 
  • Februari - Snömåne
  • Mars - Kråkmåne (Kuro)
  • April - Äggmåne
  • Maj -Mjölkmåne (Joakim, Royce)
  • Juni - Honungsmåne
  • Juli - Hömåne
  • Augusti -Rödmåne
  • September - Skördemåne
  • Oktober - Jaktmåne
  • November - Frostmåne (Jag)
  • December - Köldmåne (Izabell)
 
Vilken måne är du född i?
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - TantGlad:

Känner inget av vid fullmåne, men vet att många gör det.
Det är mycket energier.
Spännande bilder. Ja tänk.....undra hur det ser ut där uppe......hmm...

Tack för ett bra inlägg.
Ha en fin fredag och kramiz

Svar: Kramar tillbaka :)
CARINA

#2 - - amanda:

JAG ÄR OCKSÅ MÅNGALEN, hihi...FÖR JAG
KAN SITTA OCH STIRRA PÅ MÅNEN HUR LÄNGE SOM HELST !
JAG TYCKER ATT DEN ÄR SÅ VACKER, MAGISK OCH SÅ FASCHINERANDE !

"Vilken måne är du född i" frågar du ?
Jag är född, Oktober - Jaktmåne

Ha det bra vännen !









Svar: Tack Amanda :)
CARINA