Plundrarna - Anders Rydell

 
 
(13 h 16 min)
 
Dagarna efter att Nazityskland kapitulerat gjordes en fantastisk upptäckt. I saltgruvan Altaussee under de österrikiska alperna fann man en av de största konstskatterna som någonsin påträffats. Tusentals verk av några av konsthistoriens främsta mästare Rembrandt, Rubens och Michelangelo. Upptäckten avslöjade den största konstkupp som någonsin genomförts. Mellan 1933 och 1945 stal nazisterna miljontals antikviteter och konstverk. På direkt order från Hitler sändes specialtränade trupper ut över Europa för att plundra. De allra främsta verken skulle visas på Hitlers planerade Fuhrermuseum.
 
Efter kriget återfanns mycket av konsten, men över hundratusen verk försvann. Det är verk som först under senare år börjat komma fram och som idag hänger på världens främsta konstinstutioner, bland annat Moderna Museet i Stockholm.
 
Plundrarna är en fängslande historia om nazisternas fanatiska besatthet av konst, men också om dagens bittra juridiska och moraliska kamp om den "försvunna" konsten. På spel står verk värda miljader och ättlingar som kämpar för rätten till sitt förflutna. Plundrarna är utgiven på 10 olika språk.
 
Katergori: Fakta
 

Riktigt intressant - boken får en 5:a av mig!
 
Genom att jag läst konsthistoria på Mitt Universitetet, så kan jag hänga med i svängarna med uttryck som kubism, dadeism, expressionism, modernism m.m. Så intressant!
 
Det är helt otroligt hur konstfanatikern Hitler lyckas att få ihop en grupp människor i sin armé som i huvudsak hade ett enda syfte - att pludra konstverk av alla de slag för Hitlers räkning. Enligt Hitler själv så skulle Tyskland bli konstens huvudstad. En liten historia om just Hitler var att han som ung sökt in på konstskola, men blev aldrig antagen. Men, att han alltid vurmat för konsten!
 
Hitler sa i ett tal när ett museum invigdes så här:
 
"- Jag förklarar här och nu att jag är fullt beslutsam att precis som det gäller politisk förvirring göra rent hus med det konstnärliga språket i Tyskland. Konstverk som är obegripliga och endast kan förstås genom bombastiska bruksanvisningar ska inte längre prackas på det tyska folket".
 
"- Att från och med nu kommer vi att föra ett hänsynslöst krig för att utrota de element som vill undergräva vår kultur".
 
Hitler förklarade helt enkelt krig mot den moderna konsten, som tex, kubism, dadeism och expressionism. I den nazistiska konstpolitiken var form och raspolitik en och samma. Ett brott mot formen som tex en kroppslig defekt var också ett brott mot rasidealet.