Sagan om Isfolket

 
Åh, vad jag älskar dessa 47 böcker om sagan om Isfolket - en del mer och en del mindre. Nu blir det nog att läsa de två andra serierna som Margit har skrivit - Häxmästaren och Ljusets rike....det ser jag fram emot!
 
 
 
 
Dessa böcker är en serie som skrivits av Margit Sandemo och första boken började hon skriva 1980...
 
 
Här är alla böcker i denna serie! Hyllan under så ser ni de andra böckerna jag skrev om.... (alla är mina och bara mina). Jag skulle så gärna vilja ha dessa pocket böcker som inbundna böcker, men men...detta duger också! Det är på grund av Häxmästarna som jag så gärna skulle vilja åka till Island, där denna serie utspelar sig...
 
 
Med dessa ord börjar varje bok....
 
Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till Satan. Han blev stamfader till Isfolket.

Tengel lovades jordisk vinning mot att minst en av hans ättlingar i varje generation skulle gå i tjänst hos Djävulen och utföra onda handlingar. Deras tecken skulle vara de kattgula ögonen och de skulle besitta trolldomskrafter.

En gång skulle det födas en, som ägde större övernaturlig förmåga än världen skådat.

Förbannelsen skulle vila över ätten, tills man fann platsen, där Tengel den onde grävt ner kitteln han använde, då han kokade häxbrygden som frammanade Mörkets Furste. Så säger legenden. Om den är sann, vet ingen.

Men en gång på 1500-talet föddes en drabbad ättling av Isfolket. Han försökte vända det onda till gott i stället, och kallades därför Tengel den gode. Det är om hans familj denna saga handlar.

Eller kanske den mest handlar om kvinnorna i hans ätt.

 

 
Detta är Isfolkets släktträd och det känns som om jag känner varenda en av dom....vet inte hur många gånger jag läst dessa böcker - ja, säkert 5-6 gånger genom tiden. Just nu lyssnar har jag lyssnat på denna serie via Storytel och i skrivande stund lyssnar jag på Margit Sandemo själv som förklarar lite om hur denna underbara serie har kommit till...
 
 
Detta är geniet Margit Sandemo :)
 
 
Alrunan - finns till och med att köpa som ett smycke. Den bringar lycka och tur genom livet!
 
#1 - - Anonym:

Hej! Jag hitta din blogg via Google, jag har letat som en tok efter ett sånt här smycke till min bästa vän som är besatt av isfolket och alla dessa böcker osv. Jag vill verkligen ge henne ett sånt här i present och undrar vart kan ja köpa ett sånt här? Skulle verkligen vara tacksam för svar och vet en som skulle vara överlycklig över att få ett sånt halsband. Mvh A.

Svar: Hittad en sida här, men vet inte om den fortfarande gäller :) http://isfolket.blogg.se/2011/july/smycken.html
CARINA WESTIN

#2 - - Anonym:

Du får jättegärna mejla tillbaka till mig oavsett om det finns på tag på ett sånt eller inte. Skulle bli så fruktanvärt tacksam!