Mina liv som hund

 
(9 h 43 min)
 
En dag insåg jag att de varma, pipande sakerna som luktade konstigt och kravlade kring mig, var mina bröder och systrar. Jag blev väldigt besviken.
 
Detta är den otroliga historien om en hunds sökande efter meningen med sitt liv. Eller snarare sina liv.
 
Efter ett kort liv som herrelös hundvalp, återföds Bailey som en golden retriver och träffar snart den åttaåriga Ethan. Under sina många äventyr tillsammans med sin lille husse lär sig Bailey hur man är en duktig hund.
 
Men det visar sig att livet som älskat husdjur inte är slutet på Baileys resa. De stora frågorna börjar hopa sig. Vad är egentligen meningen med tillvaron?
 
W. Bruce Cameron är tidningskrönikör och författare. Efter några mycket framgångsrika essäböcker, bl.a. 8 Rules for Dating My Teenage Daughter, som även blev en teveserie, tog han steget och började skriva skönlitterärt. Mina liv som hund är hans debutroman. Han är uppvuxen i Colorado och bor nu i Kalifornien med sin fru.
 
En helt underbar bok som får en 5:a av mig! Älskade hundar och mycket skratt över hur han skrivit denna bok ur en hunds perspektiv - helt enkelt underbar!
 
Boken börjar med att vi får träffa "Toby" en liten herrelös hundvalp och hans syskon (som han själv döpt)  Syster, Snabb och Hungrig!  Man får följa hans liv, död och sedan fler liv som hund. Han har varit "Toby" (en herrelös liten blandras), "Bailey" (en goldenretriver som blev en pojkes bästa kompis), "Elly" (en schäfer som blir en eftersökshund) och så till sist "Björne" (en labrador som tillslut får ett nytt namn..."Buddy").
 
Toby kallar jag honom, han pratar själv i denna bok från en hunds synvinkel - otroligt roligt och ledsamt på samma gång. Han kommer fortfarande ihåg de liv han tidigare levt och även de männsikor han stött på under sina liv som hund. Han funderar ofta på vad som är meningen med hans liv - och till slut så kom han på det!
 
En liten tår ramlade ned från min kind!
 
Läs den - speciellt ni som han hundar!