Cesar och hans valpar - Cesar Millan

 
 
 
 
Cesar Millan visar dig hur man skapar "den perfekta hunden" genom att du aldrig låter problem uppstå. Du får veta hur du bäst tar hand om din lilla valp. Det här är lite av innehållet i boken:
 
  • Valpens utvecklingssatadier - lär dig vad valpen uttrycker
  • Hur man får valpen rumsren
  • Om matvanor - Cesars utfodringstips
  • Vaccinationer m.m.
  • Samarbetsvillig hund från dag ett genom regler, gränser och ett lugnt och säkert ledarskap
  • Så undviker man de vanligaste felen vid uppfostring av valpar och unghundar
  • Hur felbeteenden och "hyss" kan rättas till innan de blir problem
  • Övningar och lekar som passar olika raser
Cesar och hans valpar - från valp till perfekt hund har speciellt fokus på valpar och unghundars särskilda behov. Som vanligt med Cesars vänliga och lättillgängliga stil. Boken ger svar på de vanligaste frågorna och guidar dig till ett kärleksfullt liv och partnerskap med din hund.
 
När Cesar Millan, känd som tv-profilen i "Mannen som talar med hundar", mötte den svenska publiken blev det succé. Han har tidigare givit ut bästsäljarna Cesar och hans hundar, Ledarskap med Cesar och Hunden som familjemedlem. I serien coachar han dig och din hund ända från er allra första dag tillsammans.
 
 
Ja, vad ska man säga - skulle så gärna vilja träffa denna man....
 
Boken får en stark 3:a från mig.
 
I bokens första delar så pratar han mycket om hur man väljer ut valpen från en kull, vilka eneriger de utrålar och vad som passar just dig (och då handlar det inte heller om kön - utan enbart energin).  Men, redan där så blir det stora problem för mig. Hur ofta är det som en privatperson har möjligheten att sätta sig ner och studera valparna och sedan få ha möjligheten att välja ut den som passar dig bäst - energimässigt? Nästan aldrig skulle jag vilja säga - har bara haft möjligheten att välja min valp fyra gånger och då har vi sammanlagt i familjen haft 8 hundar. King han hade 3 hanar till i sin kull och han passade mig perfekt - han var den pefekta hunden. Kuro, i hans kull så fanns det bara en hane till och han var mycket mindre och jag ville ha en stor pudel - så gick det valet till. Pepper (som bor hos mina föräldrar), var det bara han och en hane till att välja på - där spelade färgen in. Royce hade två hanar till att välja mellan - men där spelade också färgen in.
 
Han skriver också om hur viktiga kalitetspromenaderna är - men, när jag går ut med hundarna så är det för att de ska få kissa, bajsa och snusa - inte för att jag ska demostrera mitt ledarskap. Han menar att man ska gå i 15-20 minuter men huden vid din sida eller bakom och sedan (om man har möjlighet), kunna släppa lös hunden på en plats som du har bestämt. Där får den kissa, bajsa och snusa - inte annars... Jag tycker detta låter så besvärligt!
 
Ett avsnitt som heter "Problemfria valpar" tyckte jag var bäst! Där tar han upp de vanligaste problemen som ägare har med sina hundar. Det handlar om: Hoppar upp på folk, tuggar och gnager, skäller, biter och håller fast, rumsrenhet, kommer inte på inkallning, gräver, vägrar gå i koppel, gnäller och tjuter och kissar av upphetsning eller rädsla.