Ostindiefararen Götheborg

 
(17/8-13)
 
Har idag på förmiddagen varit och tittat på Skeppet Götheborg...mäktigt. Vi kostade på oss att gå ombord och titta också (det kostade 100 kr). Det var häftigt att få gå ombord - det var många som gjorde samma sak. Man blir fascinerad över hur de kan hålla ordning på alla rep när de ska hissa seglen, det var metervis av rep! Pratade med en av volontärerna och hon hade klivit på i Polen och skulle mönstra av i Luleå - hon var jungman. Som jungman fick hon göra allt möjligt, som att klättra i masterna (det gäller att inte vara höjdrädd), skura däck, hjälpa till i köket m.m. Hon sa att det var en mäktig upplevelse att få ha varit med om denna seglats - det förstår jag!
 
Här nedan kommer en textsnutt från informationsbladet som vi fick idag:
 
 
Den stolta Ostindiefararen Götheborg byggdes på varvet Terra Nova i Stockholm 1738. Tre lönande Kinaresor hann hon bara med. Den sista påbörjades måndagen den 14 mars 1743. Trettio månader senare slutade den hårt och bestämt, den 12 september 1745. Efter den ovanligt dramatiska resan siktades hon på Rivöfjorden i staden Göteborgs inlopp på den svenska västkusten. Mitt för ögonen på förväntansfullt köpmän och längtande familjer ränner hon upp på det illa beryktade grundet Hunnebådan. Sakteliga går hon till botten. Ingen verkar ha omkommit och en stor del av lasten bärgades. Men haveriet var ändå en förstaklassens skandal. Då. Idag ser vi lite annorlunda på det hela. Tack vare den resoluta grundsättningen kunde ett av världens mest spännande modellbyggen skala 1:1 påbörjades 249 år senare. Nio år senare sjösattes hon inför jublande människomassor och ytterligare två år senare, den 2 oktober 2005 startade hon sin resa till Kina. En dröm och en vision har blivit verklighet. Välkommen ombord på flaggskeppet för svenska näringsliv och kulturer i världen och en symbol för gränslösa vänskapsband människor emellan.
 
Ostindiefararen Götheborg är byggd enligt gamla byggmetoder och i de material som används till orginalskeppen. Handsmidda spikar, handgjorda block och handslaget tågvirke. 1000 ekstockar och 5 mil fura blir tillsammans 58,5 meter lång och 11 meter bred Ostindiefarare.
 
 
Fakta om skeppet:
 
Totallängd : 58,5 meter
Bredd: 11,0 meter
Djupgående: 5,25 meter
Höjd (över vattenytan): 47 meter
Segelyta 1964 kvadratmeter
Deplacement: 1250 ton
Besättning: 80 personer (varav 50 volontärer)
Antal kanoner: 10
Medelhastighet: 5-6 knop (max 11 knop)
 
 
 
Götheborg inne i Ö-viks hamn
 
 
 
En av masterna...mäktiga!
 
 
 
En liten del av Ö-vik.....
 
 
 
Många rep att hålla reda på....
 
 
 
 
Masten.....
 
 
 
 
Dubbla rattar....
 
 
 
Inne i båten....matplats delas med kanonerna
 
 
 
Kanonen....
 
 

Gammal sjökarta
 
 
 
En av volontärerna....
 
 
 
Aktern....
 
 
 
..ett av ankarna
 
 
 
Lejonet....
 
 
 
Häftigt.....och mäktigt!